پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ | Thursday 18 April 2024

۷ روستا متاثر از زمین‌لرزه خوی/ زلزله آسیبی به راه‌ها و ابنیه وارد نکرده است

 زمین‌لرزه‌ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر در حوالی خوی استان آذربایجان غربی به ثبت رسید و شبکه‌های لرزه‌نگاری مرکز لرزه‌نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ساعت ۰۳:۵۱ دقیقه بامداد امروز چهارشنبه ۱۳ مهرماه این زمین‌لرزه را ثبت کردند. مختصات این زمین‌لرزه که در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داده، ۳۸.۰۵ درجه عرض جغرافیایی و ۴۵.۰۱ درجه طول جغرافیایی ثبت شده است و کانون این زمین‌لرزه در ۷ کیلومتری خوی، ۲۹ کیلومتری ایواوغلی و ۳۷ کیلومتری تسوج (آذربایجان شرقی) بوده است.

گفت‌وگوی تلفنی رئیس‌جمهور با استاندار آذربایجان غربی

رئیس‌جمهور در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار آذربایجان غربی، بر لزوم اتخاذ تمهیدات لازم به منظور تامین سرپناه مناسب برای زلزله‌زدگان این استان پیش از آغاز فصل سرما تاکید کرد.



به گزارش  مازند نگاه، سیدابراهیم رئیسی روز چهارشنبه (۱۳ مهر) در گفت‌وگوی تلفنی با استاندار آذربایجان غربی، ضمن استماع گزارش آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده این استان، دستورات لازم را برای تسریع در فرآیند امداد و اسکان موقت مردم حادثه‌دیده صادر کرد.

رئیس‌جمهور در این تماس تلفنی دستگاه‌های امدادی را مکلف کرد با همه توان و ظرفیت موجود در استان آذربایجان غربی، برای رفع نیازهای فوری زلزله‌زدگان بکوشند.

رئیسی به استاندار آذربایجان غربی دستور داد پس از اسکان موقت آسیب‌دیدگان زلزله، تمهیدات لازم برای آغاز بازسازی یا بهسازی مسکن زلزله‌زدگانی که محل سکونت آنها دچار آسیب شده است، در اسرع وقت و پیش از فرارسیدن فصل سرما در دستور کار قرار بگیرد.

وی همچنین از اهتمام جدی دولت برای رسیدگی به امور مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: مردم منطقه دولت را در کنار خود بدانند و اطمینان داشته باشند که دولت تا زمان رفع مشکل همه مردم و زلزله‌زدگان، در کنار آنها خواهد ماند.

اقدام جهادی در جهت رفع مشکلات زلزله زدگان خوی انجام شود

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی طی پیامی در پی وقوع زلزله شدید در شهرستان خوی خواستار تلاش مضاعف برای کاهش تالمات زلزله زدگان شهرستان شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی در پیام حجت الاسلام سیدمهدی قریشی آمده است

بسم الله الرحمن الرحیم

خبر وقوع زلزله نسبتا شدید در شهرستان خوی و مصدومیت جمعی از اهالی عزیز آن شهر موجب تاسف و تالم خاطر تمام هم میهنان بویژه هم استانی های عزیزمان شد.

اینجانب ضمن همدردی و همراهی با آسیب دیدگان از مسئولین ذیربط می خواهم مانند گذشته در اسرع وقت با تلاش مضاعف و کارجهادی در راستای کاهش تألمات آسیب دیدگان و رفع مشکلات آن ها اقدامات لازم را انجام دهند.

آماده‌باش ۱۲ تیم‌ عملیاتی هلال احمر

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از آمادگی این سازمان برای برپایی اردوگاهی با چادر در محدوده وقوع زمین لرزه خوی خبر داد.

مرتضی مرادی‌پور در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری در محدوده شهرستان خوی اظهار کرد: ساعت ۰۳:۵۱ بامداد روز جاری چهارشنبه ۱۳ مهر ماه، زمین لرزه‌ای ۵.۴ ریشتری با مرکزیت بخش دیزج دیز، شهرستان‌ خوی رخ داد. این زمین لرزه در محدوده استان‌های آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و شهرستان‌های خوی، سلماس، چایپاره، تسوج، تبریز، مرند و شبستر رخ داده است.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر  اظهار کرد: بر اساس گزارش‌های دریافتی این زمین لرزه حدود ۲۵ مورد پس لرزه نیز داشته است.

وی با بیان اینکه پس از وقوع زمین لرزه برخی منازل خالی از سکنه تخریب شدند گفت: پس از وقوع این زمین لرزه شاهد قطعی برق، نشت گاز و آب بودیم که اقداماتی برای پاسخگویی به حادثه انجام شد و ارتباط ویدیو کنفرانسی با استان آذربایجان غربی برقرار کردیم.  وضعیت قرمز به خوی و سلماس اعلام شد و برای برپایی اردوگاهی با ۵٠ دستگاه چادر در شهر دیزج آمادگی ایجاد شد.

معاون عملیات سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با بیان اینکه ۱۲ تیم عملیاتی شامل ۶۸ نفر در مناطق متاثر از زمین لرزه در آماده باش هستند گفت: ارزیابی میدانی از ۵٣ شهر و روستا در استان آذربایجان غربی صورت گرفته است. همچین با توجه به ارزیابی مناطق متاثر در استان آذربایجان شرقی این محدوده بدون صدمات جانی و خسارات مالی بوده است.

۷ روستا متاثر از زمین‌لرزه خوی

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از رسیدگی به مصدومان زمین لرزه ۵.۴ ریشتری خوی خبر داد.

به گزارش ایسنا، مهدی ولیپور اظهار کرد: ساعت ۰۳:۵۱ بامداد روز جاری چهارشنبه ۱۳ مهر ماه، زمین لرزه‌ای ۵.۴ ریشتری در محدوده شهرستان خوی رخ داد. هفت روستا از توابع شهرستان خوی متاثر از زمین لرزه بودند.

وی ادامه داد:‌ بر اساس گزارش‌هایی که همکاران ما و تیم‌های امدادی داشتند زمین لرزه موجب ترک خوردگی حدود ۲۰۰ منزل شده است.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد:‌ تعدادی از هموطنان نیز در پی وقوع این زمین لرزه و هنگام خروج از منازل دچار مصدومیت‌هایی شدند که همکاران اورژانس و عوامل امدادی ما این موارد را پوشش دادند. همچنین ۱۲ تیم جمعیت هلال احمر در منطقه مستقر است.

ولیپور با بیان اینکه اماکن عمومی برای اسکان اضطراری افرادی که نیاز به حضور خارج از منازل دارند آماده شده است، گفت: امکانات ما در منطقه است و در اماکن عمومی روستاها آمادگی لازم برقرار شده است. چادرهایی هم مستقر خواهند شد تا اگر نیاز باشد از آن‌ها استفاده کنیم.

زلزله خوی هیچ خسارتی به راه و ابنیه فنی وارد نکرد

مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان غربی ضمن ابراز همدردی با آسیب دیدگان زلزله اخیر شهرستان خوی گفت : خوشبختانه این زلزله هیچ خسارتی به راه و ابنیه فنی وارد نکرد.

پیمان آرامون در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه خوشبختانه این زلزله خسارتی به راه و ابنیه وارد نکرده گفت: در این زلزله ساختمان اداری راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان خوی و ساختمان راهدارخانه مرکزی جنب پلیس راه خوی – سلماس و ساختمان راهدارخانه زرآباد در محور خوی – چالدران بصورت جزئی دچار آسیب شدند.

وی گفت: بلافاصله بعد از خبر وقوع زمین لرزه در شهرستان خوی اقدامات  این اداره کل در قالب مدیریت بحران من جمله فعال سازی گشت های راهداری به تعداد ۳ اکیپ از ساعات اولیه وقوع زلزله جهت بازدید از ابنیه فنی و وضعیت راهها از نظر ریزش و تخریب انجام گرفت.

مدیرکل راهداری استان از اعزام دو دستگاه سواری و همکاری با بنیاد مسکن جهت بازدید از منازل مسکونی و تخمین خسارت در روستاها و نیز اعزام چهار دستگاه کامیون ۱۰ چرخ به هلال احمر جهت توزیع اقلام ضروری به مناطق آسیب دیده به عنوان سایر اقدامات انجام شده اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان خوی بعد از وقوع زلزله در این شهرستان یاد کرد.

آرامون تاکید کرد: تمام راهداران استان و علی الخصوص شهرستان خوی بطور شبانه روزی در آمادگی کامل هستند و در صورت لزوم جهت خدمت به مردم با تمام توان وارد عمل می شوند.

خوی برای چندمین بار لرزید

زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۶ ریشتر بار دیگر خوی را لرزاند.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت لرزه نگاری کشور، زمین لرزه ای به بزرگی ۴ و ۶ دهم ریشتر در عمق ۱۲ کیلومتری حوالی خوی در آذربایجان غربی را در ساعت ۱۷ و ۲۱ دقیقه چهارشنبه ۱۳ مهرماه ارزاند.

این زمین لرزه در ۱۱ کیلومتری خوی، ۲۶ کیلومتری ایواوغلی آذربایجان غربی و ۳۳ کیلومتری تسوج در آذربایجان شرقی رخ داد.

 

خدمات لازم به سرعت به حادثه دیدگان زلزله خوی ارائه شود

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به لزوم ارائه خدمات لازم به صورت سریع به حادثه دیدگان از زلزله در خوی گفت: زمینه سازی برای اسکان آسیب دیدگان سریع از جمله مهمترین اقداماتی است که باید انجام شود.

محمدصادق معتمدیان ۱۳ مهرماه در جلسه مدیریت بحران شهرستان خوی افزود: در روستاهای خسارت دیده باید به سرعت اردوگاه اسکان اضطراری راه اندازی و اقلام لازم مورد نیاز نیز در اختیار خسارت دیدگان قرار داده شود.

وی با اشاره به لزوم تامین امنیت کامل خسارت دیدگان در روستاها اظهار کرد: در صورت نیاز از ظرفیت بنیاد مسکن بویژه در حوزه ارائه کانکس به خانواده‌هایی کهن منازل انها آسیب دیده، اقدام شود.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به اینکه خسارت‌ها باید تا پیش از فصل سرما جبران شود، ادامه داد: تیم‌های ارزیاب هم باید ارزیابی کامل و سریعی از میزان خسارت‌های وارد شده در این زلزله ارائه دهند.

معتمدیان بر ارائه خدمات رایگان درمانی برای حادثه دیدگان تاکید کرد و یادآور شد: در صورت نیاز، نسبت به تامین دارو، پزشک و پرستار از مرکز استان نیز اقدام لازم انجام شود.

وی گفت: کمک رسانی به خانه‌های با خسارت بیش از ۵۰ درصد در اولویت قرار گیرد.

معتمدیان برقراری کامل ارتباطات در مناطق زلزله زده را مورد تاکید قرار داد و افزود: تیم‌هایی در اولین فرصت ممکن، مستندسازی دقیق از آواربرداری داشته باشند.

اعلام آماده‌باش به استان‌های معین در زلزله خوی

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از اعلام آماده باش به استان‌های معین محدوده وقوع زمین لرزه در خوی خبر داد.

مهدی ولیپور در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین وضعیت ارائه خدمات در محدوده وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری خوی اظهار کرد:‌ ساعت ۰۳:۵۱ بامداد روز جاری زمین لرزه ای با قدرت ۵.۴ ریشتر، در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در محدوده خوی رخ داد.

وی ادامه داد:‌ تا ساعت ۱۴:۳۰ روز جاری این زمین لرزه حدود ٣٠ مورد پس لرزه بیش از ۲.۵ ریشتر داشته است. دو استان آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی و هشت شهرستان خوی، سلماس، چایپاره، تسوج، تبریز، مرند، شبستر و جلفا در معرض این زمین لرزه و پس لرزه‌ ها بودند که البته مرکز زمین لرزه بخش دیزج دیز شهرستان خوی بود.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اظهار کرد:‌ بر اساس بررسی‌های صورت گرفته بیشترین خسارت به به روستای موسی قلی کندی در شهرستان خوی وارد شده است و آسیب های جزیی تا تخریب کلی در ۵٣ روستا شهرستان خوی، سلماس و چایپاره مشاهده می‌شود.

وی گفت: در روستای موسی قلی کندی قطعی برق اتفاق افتاد که البته در حال حاضر کنترل شده است. همچنین  نشت گاز و آب نیز در برخی از روستاها رخ داد.

ولیپور در خصوص اقداماتی که جمعیت هلال احمر تا ساعت ۱۴:۳۰ روز جاری انجام شده است، اظهار کرد: ارتباط ویدیو کنفرانسی با آذربایجان غربی برقرار و مرکز کنترل و هماهنگی عملیات آذربایجان غربی و سازمان امداد و نجات فعال شد. به استان های معین یعنی آذربایجان شرقی و زنجان نیز اعلام آماده باش شده است.

به گفته وی با برپایی ٩٠ باب چادر یک اردوگاه اسکان اضطراری نیز ایجاد و این اردوگاه به ٣٣٠ تخته پتو، ١٢۵ تخته موکت و ١۴٠ بسته غذایی مجهز شده است.

وی در پایان اظهارکرد:‌ ٢٣ تیم عملیاتی متشکل از ١٠٨ نفر در مناطق متاثر از زمین لرزه مستقر هستند.

آماده‌باش کامل مراکز درمانی و بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی برای ارائه خدمات به مصدومان زلزله خوی

به دستور مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی و برای ارائه خدمات به مصدومان زلزله امروز شهرستان خوی، تمام مراکز درمانی سازمان تأمین‌اجتماعی در استان آذربایجان‌غربی و استان‌های همجوار در حالت آماده‌باش هستند.

به گزارش ایسنا، در پی وقوع زلزله صبح امروز با مرکزیت شهرستان خوی در استان آذربایجان‌غربی که در تبریز و تعدادی دیگر از شهرستان‌های آذربایجان‌شرقی نیز احساس شد، دکتر میرهاشم موسوی – مدیرعامل سازمان تأمین‌ اجتماعی – در تماس با مدیرکل و مدیر درمان تأمین‌اجتماعی استان آذربایجان‌غربی، بر ضرورت آماده‌باش مراکز بیمه‌ای و درمانی سازمان در این استان برای ارائه خدمات به مصدومان این حادثه تأکید کرد.

براساس این گزارش، با افزایش مصدومان این حادثه، تمامی دستگاه‌های اجرایی مدیریت بحران در شمال این استان در آماده‌باش کامل هستند و مراکز درمانی سازمان تأمین‌ اجتماعی در این استان و استان‌های همجوار نیز برای پذیرش و ارائه خدمات به مصدومان و حادثه‌دیدگان این زمین لرزه در آمادگی کامل قرار دارند.

به گزارش روابط‌عمومی سازمان تأمین‌ اجتماعی، همچنین واحدهای بیمه‌ای سازمان تأمین‌اجتماعی در منطقه نیز مأموریت یافته‌اند در ارائه خدمات بیمه‌ای در منطقه بروز این حادثه از جمله در زمینه ارائه تسهیلات و فرصت کافی به کارفرمایان کارگاه‌های حادثه‌دیده در زمینه پرداخت حق بیمه و برقراری بیمه بیکاری برای بیمه‌شدگانی که در جریان این حادثه و به سبب آسیب دیدن کارگاه‌ها بیکار شده‌اند، همکاری جدی کنند.

سازمان تأمین‌ اجتماعی در استان آذربایجان‌غربی، دارای یک بیمارستان اختصاصی و چندین درمانگاه، پلی‌کلینیک و مرکز جراحی محدود در شهرهای مختلف استان است که آماده پذیرش و ارائه خدمات به بیمه‌شدگان و سایر مصدومان احتمالی این زمین لرزه هستند.

برپایی اردوگاه اسکان اضطراری در مناطق زلزله‌زده خوی / حضور ۱۰۸ نیروی امدادی

سرپرست اداره کل روابط عمومی جمعیت هلال احمر در تشریح اقدامات این جمعیت در زلزله امروز استان آذربایجان غربی گفت: اردوگاه اسکان اضطراری هلال‌احمر با برپایی ۹۰ دستگاه چادر در منطقه‌ زلزله‌زده برپا شده و علاوه بر حضور ۱۰۸ نیروی امدادی، بالگرد هلال‌احمر استان هم آماده ارائه خدمات و انتقال نیروها و اقلام امدادی مورد نیاز است.

به گزارش ایسنا، اشکان موسوی در تشریح اقدامات این جمعیت در زلزله بامداد امروز استان آذربایجان غربی گفت: از زمان دریافت گزارش وقوع زلزله تاکنون، اعلام آماده باش به جمعیت هلال‌احمر استان‌های آذربایجان غربی و شرقی و ۸ شهرستان خوی، سلماس، چایپاره، تسوج، تبریز، مرند، شبستر و جلفا، همچنین تشکیل جلسه مدیریت بحران در مرکز کنترل و هماهنگی عملیات سازمان امداد و نجات و برپایی اردوگاه اسکان اضطراری با ظرفیت ۹۰ چادر در شهر دیزج‌دیز توسط جمعیت هلال احمر انجام شده است.

موسوی افزود: اردوگاه برپا شده در خوی با ٣٣٠ تخته پتو، ١٢۵ تخته موکت و ١۴٠ بسته غذایی تجهیز شده است.

سرپرست اداره‌کل روابط عمومی هلال احمر در ادامه گفت: ارزیابی ۵٣ شهر و روستا، اعزام ٣١ گروه ارزیاب و امدادی هلال احمر به منطقه، انتشار آموزش‌های مربوط به مقابله با زمین لرزه، ارتباط ویدئوکنفرانس با مدیران هلال احمر منطقه و سفر رئیس سازمان امداد و نجات به استان آذربایجان غربی جهت بررسی میدانی مناطق آسیب دیده بخشی از اقدامات هلال احمر در این زلزله بوده است.

بر اساس اعلام هلال احمر، وی گفت: ارتباط مرکز کنترل و هماهنگی عملیات آذربایجان غربی و سازمان امداد و نجات نیز برقرار شده و تمام امور و اقدامات مربوط به امدادرسانی به زلزله‌زدگان در حال پیگیری و رصد است.

گفتنی است زمین لرزه ۵.۴ ریشتری بامداد امروز در خوی؛ تاکنون ۳۰ پس‌لرزه بالای ۲.۵ ریشتر داشته است و امدادگران هلال‌احمر شهرستان‌های تحت تاثیر را ارزیابی کرده‌اند. مرکز این زمین‌لرزه در دیزج‌دیز در خوی بوده و بیشترین آسیب‌های ناشی از زلزله در روستای موسی قلی کندی گزارش شده که منجر به آسیب تا تخریب کلی برخی منازل روستایی شده است.

تاکید وزیر کشور بر بکارگیری همه ظرفیت‌ها در امدادرسانی به زلزله‌زدگان خوی

وزیر کشور در تماس تلفنی با استاندار آذربایجان غربی، آخرین وضعیت زلزله زدگان شهرستان خوی را جویا شد و بر به کارگیری همه ظرفیت ها در امدادرسانی به مردم آسیب دیده تاکید کرد.

به گزارش ایسنا و بنابر اعلام پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر احمد وحیدی در پی وقوع زلزله ۵.۴ ریشتری در شهرستان خوی و وارد آمدن خسارت به ۱۲ روستا در تماس با محمد صادق معتمدیان بر هماهنگی و استفاده از همه ظرفیت های استانی برای امداد رسانی فوری به زلزله دیدگان تاکید کرد.

وزیر کشور همچنین درباره نیازهای اولیه برای اسکان اضطراری هموطنانی که منازل آنها در این زمین لرزه دچار تخریب شده است، تبادل نظر کرد.

محمدصادق معتمدیان استاندار آذربایجان غربی هم روز چهارشنبه در حاشیه عیادت از مصدومان زمین لرزه خوی در گفت وگوی خبری افزود: ۱۲ روستای این شهرستان به طور جدی درگیر بحران زلزله هستند و بر اثر اعزام ارزیاب‌ها، بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی دچار خسارت شده‌اند.

وی با بیان اینکه از این تعداد، حدود ۴۵۰ واحد خسارت بین ۲۰ تا ۵۰ درصد داشته است،  اظهار کرد: همچنین خسارت به زیرساخت‌های برق و آب در این شهرستان وارد شده ولی مشکل خاصی نداریم و آب و برق هم در همه مناطق شهر و روستایی وصل است.

استاندار آذربایجان غربی با اشاره به مراجعه ۵۲۸ نفر تاکنون به بیمارستان‌ها و مراکز درمانی شهرستان خوی و شهرستان‌های همجوار ادامه داد: ۱۳۵ نفر از این تعداد بستری شده و مابقی خدمات سرپایی دریافت کرده‌اند.

معتمدیان اضافه کرد: از این تعداد (بستری‌ها)، چهار نفر عمل جراحی داشته و مابقی وضعیت عمومی‌شان خوب بوده و تحت درمان و مداوا قرار دارند.

وی با اشاره به آماده باش همه نهادها در قالب مدیریت بحران در این شهرستان افزود: اورژانس، هلال احمر، پلیس، بنیاد مسکن و دهیاران پای کار بوده و اکیپ‌های هلال احمر و بنیاد مسکن در حال ارزیابی در خوی و شهرها و روستاهای اطراف هستند.

به گزارش مرکز لرزه نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر ساعت ۳:۵۱ دقیقه بامداد چهارشنبه ۱۳ مهرماه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین در خوی رخ داد. کانون این زمین لرزه هفت کیلومتری خوی، ۲۹ کیلومتری ایواوغلی و ۳۷ کیلومتری تسوج در آذربایجان شرقی بوده است.

۲۹ پس لرزه در خوی ثبت شد

براساس اعلام سایت لرزه نگاری کشور تاکنون ۲۹ پس لرزه بعد از زمین لرزه ۵.۴ ریشتری بامداد ۱۳ مهرماه در خوی به وقوع پیوسته و پس لرزه ها ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، ۱۳ مهرماه ۱۴۰۱ ساعت ۳:۵۱:۲۸ بامداد، زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر شهرستان خوی را لرزاند و تاکنون ۲۹ پس لرزه رخ داده است.

آخرین پس لرزه ساعت ۱۳:۵۴ دقیقه ۱۳ مهرماه در عمق ۷ کیلومتری زمین و به بزرگی ۳.۸ ریشتر بود که در ۶ کیلومتری خوی، ۳۰ کیلومتری ایواوغلی در آذربایجان غربی و ۳۹ کیلومتری تسوج در آذربایجان شرقی بوقوع پیوست.

بزرگی این پس لرزه ها از ۳.۸ تا ۲.۵ ریشتر گزارش شده است.

براساس اعلام محمدصادق معتمدیان، استاندار آذربایجان غربی تیم های امدادی و خدمات رسان از ساعات اولیه وقوع زمین لرزه در شهرستان خوی مستقر و در حال خدمات رسانی به مصدومین و زلزله زدگان هستند.

دستور وزیر بهداشت برای رسیدگی به مصدومان زلزله خوی

وزیر بهداشت در تماس‌های تلفنی جداگانه با رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه و رییس دانشکده علوم پزشکی خوی، ضمن تاکید بر رسیدگی فوری به آسیب دیدگان زلزله این منطقه، در جریان وضعیت مصدومان زلزله نیز قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، دکتر بهرام عین اللهی در تماس تلفنی با دکتر محمد امین ولی زاده حسنلویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی ارومیه، خواستار رسیدگی فوری و آمادگی مراکز درمانی بیمارستان‌های این استان و بسیج همه امکانات برای پذیرش مصدومان حادثه زلزله در استان آذربایجان غربی شد.

وی در تماس تلفنی با رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه تاکید کرد: ارائه سریع خدمات درمانی مطلوب به مصدومان حادثه زلزله انجام گیرد.

وزیر بهداشت همچنین طی تماس تلفنی با دکتر حسین حبیب زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی خوی از وی خواست تا با حضور در بیمارستان‌های این شهرستان بر روند رسیدگی به مصدومان زلزله نظارت مستقیم کرده و گزارش  نتایج درمان آنها را به وی ارائه کند.

در این تماس های تلفنی همچنین دکتر محمد امین ولی زاده حسنلویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه و دکتر حسین حبیب زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی خوی با اشاره به حضور فعال اورژانس پیش بیمارستانی و کادر تخصصی درمان  برای ارائه خدمات به مصدومان، گزارش های جداگانه‌ای از اقدامات انجام شده توسط اورژانس، اقدامات تشخیصی  و رسیدگی‌های درمانی به آسیب دیدگان زلزله به وزیر بهداشت ارائه کردند و از آمادگی کامل بیمارستان‌های استان  برای اقدامات درمانی آنان خبر دادند.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، دکتر ولی زاده حسنلویی، رییس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در گفت وگوی تلفنی با وزیر بهداشت گفت: به محض وقوع زلزله، تیم‌های واکنش سریع و تکنسین‌های فوریت‌های پزشکی استان به مناطق آسیب دیده اعزام شدند.

دکتر حسین حبیب زاده، رییس دانشکده علوم پزشکی خوی نیز در تماس تلفنی وزیر بهداشت با اشاره به آماده باش تمامی نیروهای اورژانس و کادر درمان بیمارستان های قمر بنی هاشم، امام خمینی و آیت الله خویی شهرستان خوی افزود:  تمام بیمارستان‌های استان در آماده‌باش کامل هستند و آمبولانس‌ها و اتوبوس آمبولانس های دانشگاه علوم پزشکی ارومیه برای کمک به همراه امکانات کامل خدمات اورژانس به خوی اعزام شده است.

۵۸۰ مصدوم در زمین‌لرزه خوی تاکنون / خسارت به سه شهرستان

در همین رابطه رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مصدومیت ۵۸۰ نفر در پی وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری در محدوده خوی خبر داد.

محمد حسن نامی در گفت‌وگو با ایسنا درباره آخرین اخبار از خسارات زمین لرزه ۵.۴ ریشتری در خوی اظهار کرد: ساعت ۳:۵۱ بامداد امروز، ۱۳ مهرماه، زمین لرزه‌ای با قدرت ۵.۴ ریشتر،  عمق ۱۰ کیلومتری زمین در استان آذربایجان غربی، حوالی خوی را لرزاند.

وی ادامه داد: این زمین لرزه تا کنون حدود ۵۸۰ مصدوم برجای گذاشته است و خوشبختانه کسی در این حادثه جان خود را از دست نداده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران اظهار کرد:‌ ۱۳۵ نفر از مصدومان بستری و ۵ نفر جراحی شدند که وضعیت آن‌ها رو به بهبود گزارش شده است.

نامی با بیان اینکه سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره دچار خسارت شدند، گفت: ۱۲ روستا نیز آسیب دیده و ۵۰ واحد مسکونی به صورت ۱۰۰ درصد تخریب شدند. همچنین بیش از ۵۰۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد ترک خوردگی داشتند.

اعلام وضعیت قرمز در ۳ شهرستان زلزله‌زده آذربایجان غربی

سرپرست جمعیت هلال‌احمر آذربایجان غربی نیز از اعلام وضعیت قرمز در سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره خبر داد.

شهرام میرزایی ۱۳ مهرماه در جمع خبرنگاران با اشاره به زلزله ۵.۴ ریشتری ساعت ۳:۵۱ بامداد امروز ، گفت: در پی این حادثه تاکنون ۳۱ تیم عملیاتی و امدادی هلال‌احمر شامل ۹۳ نفر امدادگر و نجاتگر از سه شهرستان سلماس، خوی و چایپاره برای ارزیابی میزان خسارات احتمالی به محل اعزام شده‌اند.

سرپرست جمعیت هلال‌احمر آذربایجان غربی با بیان اینکه سه سطح رنگ بندی در شهرستان‌های متاثر از زلزله اعلام شده است، گفت: براساس میزان خسارت و اثرگذاری زلزله در سه شهرستان خوی، سلماس و چایپاره وضعیت قرمز، در شهرستان‌های پلدشت، شوط و چالدران وضعیت نارنجی و در شهرستان‌های ارومیه و ماکو هم وضعیت زرد اعلام کرده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه محل حادثه و مناطق تحت تاثیر روی نقشه توسط کارشناسان مشخص شده‌، افزود: براین اساس همه پایگاه‌های امدادی شعب شمال استان، تیم‌های واکنش سریع و آنست به حالت آماده‌باش درآمده‌اند.

میرزایی با تفکیک خانوارهای مورد ارزیابی در زلزله امروز گفت: در خوی ۹ هزار و ۶۰۵ خانوار شامل ۳۴ هزار و ۲۳۹ نفر، در چایپاره دو هزار و ۱۵۰ خانوار شامل هفت هزار و ۷۸۱ نفر و در سلماس سه هزار و ۹۲۱ خانوار شامل ۱۴ هزار و ۸۷۷ نفر توسط تیم های امدادی و عملیاتی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند.

وی همچنین از ارسال ۲۰۰ دستگاه چادر مسافرتی به شهرستان خوی خبر داد و گفت: علاوه بر شارژ انبارهای امدادی در مناطق زلزله‌زده، یک مجموعه ورزشی با تجهیز شدن اقلام زیستی در شهر دیزج دیز برای اسکان اضطراری زلزله‌زدگان در نظر گرفته شده است.

سرپرست هلال‌احمر آذربایجان غربی با اشاره به ارزیابی روستای متاثر از زلزله در سه شهرستان خوی، چایپاره و سلماس بیان کرد: در پی وقوع زلزله امروز، تیم‌های ارزیاب پیشرو، اعضای خانه‌های هلال و دهیاران و شوراهای مربوطه فراخوان شده و تاکنون ۵۳ روستا را مورد ارزیابی قرار داده اند.

میرزایی با اشاره به آمار مصدومین نیز اعلام کرد: ۳۱۱ نفر تاکنون مصدوم شده که ۲۷۶ نفر در شهرستان خوی و ۳۵ نفر در شهرستان سلماس بوده‌اند، همچنین از این تعداد ۶۸ نفر در خوی و ۶ نفر هم در سلماس بستری شده‌اند.

 

زلزله خوی به ۵۰۰ واحد مسکونی خسارت زد

استاندار آذربایجان غربی هم گفت: زمین لرزه خوی موجب خسارت به ۵۰۰ واحد مسکونی شد.

محمدصادق معتمدیان ۱۳ مهرماه در حاشیه دیدار با مصدومین در جمع خبرنگاران با اشاره به وضعیت مناطق زلزله زده خوی افزود: پس از وقوع زمین لرزه ۵.۴ ریشتری ساعت ۳:۵۱ امروز در خوی، بلافاصله ستاد بحران شهرستان شروع به کار کرد و در اثر این زمین لرزه و پس لرزه های متعدد ۱۲ روستا درگیر شدند که ۵۰۰ واحد مسکونی بین ۲۰ تا ۵۰ درصد خسارت دیده و ۵۰ واحد تخریب کامل شدند.

وی با بیان اینکه در اثر زمین لرزه خسارات به زیرساخت‌های برق، آب و گاز وارد شده بود، گفت: خوشبختانه درحال حاضر مشکلی نداریم و قطعی آب، برق و گاز در منطقه زلزله زده نداریم.

معتمدیان با اشاره به آخرین آمار مصدومین زمین لرزه نیز افزود: ۵۲۸ مصدوم به مراکز درمانی مراجهه داشتند که ۱۳۵ نفر بستری  و مابقی سرپایی مداوا شدند، همچنین ۴ نفر جراحی شدند که حال عمومی آنها خوب است.

استاندار اظهار کرد: همه واحدهای امدادی و خدمات رسان پای کار هستند و اکیپ‌ها در حال ارزیابی خسارات هستند.

 

حضور ۱۵ تیم عملیات هلال احمر در منطقه زلزله زده خوی

‌رییس جمعیت هلال احمر خوی نیز گفت: ۱۵ تیم عملیات امداد و نجات هلال احمر در مناطق زلزله زده خوی حضور دارند

رستمی در گفت و گو با ایسنا با اشاره به زمین لرزه ۵.۴ ریشتری ۱۳ مهرماه در خوی افزود: بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه تیم های امدادی هلال احمر در محل حاضر شدند که در حال حاضر ۱۵ تیم عملیاتی در منطقه مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه خسارات وارده در دست بررسی است و آمار صحیح پس از بررسی کامل میدانی ارایه می شود، افزود: براساس آمارها تاکنون در ۸ روستا گزارش تخریبی مسکن اعلام شده که بیشترین تعداد خانه های تخریبی در روستای “مرتضی قلی کندی”  و ۸ مورد است که خسارات در سایر روستاها در حد ترک خوردگی است.

رستمی ادامه داد: اسکان اضطراری در شهرستان مستقر و آماده ارائه خدمات و اسکان خانواده های زلزله زده است.

 

مصدومین زمین لرزه خوی به ۴۹۰ نفر رسید

رییس دانشکده علوم پزشکی خوی از افزایش مصدومین زلزله خوی خبرداد.

حبیب زاده در گفت و گو با ایسنا افزود: زمین لرزه ۵.۴ ریشتری صبح ۱۳ مهرماه و پس لرزه های متعدد موجب مصدومیت ۴۹۰ نفر شد که از این تعداد ۱۰۰ نفر بستری هستند.

وی گفت: خوشبختانه مورد فوتی گزارش نشده و مصدومینی که جراحات جزیی داشتند سرپایی مداوا و مرخص شدند.

به گزارش ایسنا؛ زمین لرزه ای به بزرگی ۵.۴ ریشتر ۱۳مهر در ساعت ۳:۵۱دقیقه در عمق ۱۰ کیلومتری خوی بوقوع پیوست و تاکنون بیش از ۲۷ پس لرزه در این منطقه رخ داده است.

انتهای پیام

منبع:ایسنا



  • چهارشنبه, 13 مهر , 1401 ساعت : 14:24:43
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 3489