شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024
عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران:

ایرانی‌ها ۷ برابر بیشتر از نیاز بدن نمک می‌خورند

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با بیان اینکه سقف نمک مورد نیاز هر فرد ۲.۵ گرم است، گفت: میانگین مصرف ایرانیان ۸ تا ۹ گرم است که عامل اصلی افزایش فشار خون در کشور است.



به گزارش مازند نگاه، علی اصغر فرسویان عصر امروز در جلسه شورای اطلاع‌رسانی بیمه سلامت مازندران که اظهار کرد: مهم‌ترین علت مرگ و میر بیماری قلب و عروق و درگیری کرنور است.

وی با اعلام اینکه میانگین سکته قلبی و کرونر نسبت به میانگین دنیا در کشور ۱۰ سال پائین‌تر است، تصریح کرد: برای جلوگیری از بروز مشکل قلبی نیاز است به صورت جدی در حوزه پیشگیری ورود پیدا کنیم.

فوق‌تخصص قلب و عروق با اعلام اینکه هزینه‌های بیماری قلبی در کشور با توجه به هزینه ارزی بسیار سنگین است، خاطر نشان کرد: این هزینه‌ها بار مالی به سیستم بیمه‌ای و جامعه وارد می‌کند.

وی یادآور شد: قدم نخست در کنترل بیماری قلبی عروقی  پیشگیری و قدم دوم نشانه‌شناسی بیماری و قدم سوم در صورت ابتلا به بیماری مراجعه در موعد مقرر برای جلوگیری از کاهش عوارض جانبی است.

فرسویان با اعلام اینکه در حال حاضر مهم‌تر دغدغه برای جلوگیری از مشکلات قلبی و عروقی پیشگیری است، افزود: عوامل مانند افزایش سن افراد، ژنتیک، دیابت، فشارخون، چربی بالا، فعالیت نامناسب ورزشی و مصرف سیگار در بروز بیماری‌های قلبی و عروقی موثر است.

وی با اشاره به اینکه میزان تحرک در کشور کاهش پیدا کرده است، گفت: رژیم غذایی مورد استفاده در کشور ما به سمت غذاهای فست‌فودی و غربی است اما تحرکات لازم در این زمینه را نداریم.

فوق‌تخصص قلب و عروق با اعلام اینکه در حال وضعیت ورزش در مدراس و دانشگاه‌ها چندان مطلوب نیست، تصریح کرد:  مشکل ما در جامعه کشور ما این است که به رژیم غذایی غربی را مورد استفاده قرار می‌دهیم، اما در کنار آن فعالیت ورزشی و فیزیکی مناسبی نداریم به لحاظ ساختاری زمینه برای توسعه ورزش در کشور چندان فراهم نیست، سیستم زندگی ماشین به توسعه بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

فرسویان یادآور شد: رژیم غذایی با چربی اشباح شده در طول دوران زندگی شانس گرفتگی عروق را افزایش می‌دهد و عدم توجه به فشار خون و مصرف بیش از اندازه نمک از مهم‌ترین فاکتورهای بیماری قلبی است.

وی با بیان اینکه سقف نمک  مورد نیاز هر فرد ۲.۵ گرم است، گفت: میانگین مصرف ایرانیان ۸ تا ۹ گرم است که عامل اصلی افزایش فشار خون در کشور است.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خواستار توجه به مباحث خودمراقبتی است، یادآور شد: مصرف دخانیات در بین افراد جامعه در حال زیاد شده و به تبع آن مصرف مواد مخدر بستر برای بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش می‌دهد.

وی پیگیری درمانی پس از مشخص شدن علائم بیماری قلبی و عروقی را بسیار مهم اعلام کرد و گفت: علائم بیماری‌های قلبی را جدی بگیریم، در حال حاضر بسیاری از مراکز قلبی موظف شدند که به صورت اورژانسی خدمات قلبی و عروقی به بیماران با نیاز ویژه ارائه دهند.

فرسویان به راه‌اندازی کد  ۲۴۷ در مراکز درمانی قلب کشور اشاره کرد و افزود: درمان بیماری‌های قلبی در مدت کوتاهی باید در مراکز قلب در مدت زمان کوتاهی انجام شود.

فوق‌تخصص قلب و عروق مهم‌ترین علائم در بیماری‌های قلبی را درد در قفسه سینه عنوان کرد و گفت: این علائم با فعالیت تشدید و با استراحت آرام می‌شود، البته موارد استثنائاتی هم وجود دارد، ممکن است بیماران دیابتی دردهای قلبی چندان ظهور و بروز نکند که در این بیماران به صورت تنگی نفس بروز می‌کند.

وی خاطر نشان کرد: به صورت کلی افرادی که فاکتورهای خطر سابقه بیماری قلبی، دیابت، فشار خون  و مصرف سیگار را دارند اگر دچار درد شدند باید به پزشک مراجعه کنند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به برخی اظهارنظرها درباره مرگ ناشی از سکته قلبی، بیان کرد: سکته قلبی حتما یک نشانه‌ها از گذشته دارد، نشانه‌های که ممکن است خانواده‌ها آنها را جدی نگیرند، به صورت کلی مردان بالای ۴۰ سال وقتی با علائم دردهای ناشی از قفسه سینه مواجه شدند برای بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنند.

جلسه اطلاع‌رسانی شورای سلامت در مازندران با حضور رسانه‌ها و اعضای هیأت علمی دانشگاه و مدیرکل بیمه سلامت مازندران با هدف افزایش اطلاع‌رسانی برای پیشگیری از بیماری‌ها در استان با محوریت مسؤولان بیمه سلامت استان به ویژه مدیرکل بیمه سلامت برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

منبع:فارس



  • شنبه, 17 آذر , 1397 ساعت : 09:51:49
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 963