جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024
ادامه اقدامات جهادی پزشک بدون مرز در خاک ایران

بی‌رحمی سالک در همین حوالی/سی‌سی‌هایی که نوش جان آقای دکتر شد!

دکتر عمادی متخصص پوست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور داوطلبانه پزشکان در میان مردم را علاوه بر تضمین سلامتی و تندرستی موجب انتشار امید، نشاط و خشنودی در میان مردم دانست.



به گزارش مازند نگاه، پیام دکتر سیدناصر عمادی پزشک بدون مرز که اهل استان مازندران است، در صفحه شخصی‌اش در روز جمعه ۲۱ دی‌ماه، نوید یک اقدام بشردوستانه را می‌داد که باز هم قرار بود با اراده‌ای جهادی انجام شود.

پیام دکتر عمادی: بیماری سالک و قتل زیبایی کودکان در ورزنه اصفهان علتی شد تا بر اساس قول‌مان ساعت ۳ نیمه‌شب سه‌شنبه از تهران حر کت و ۹ صبح وارد ورزنه شویم، از همان دقایق اولیه ورود، خانواده‌ها با فرزندان عزیزشان که همه زخم‌هایی بر صورت داشتند، سراسیمه به درمانگاه آمدند.

نمی‌خواهم با دیدن تصاویر و فیلم‌ها ناراحت شوید اما آنها هموطن ما هستند و باید مرهمی بر دل و زخم‌شان باشیم، امروز جمعه سومین روز حضورمان در معیت دکتر مرتضوی، دکتر شاهمرادی، دکتر یوسفی، دکتر حجتی و خانم دکتر ابطحی بزرگوار تا ساعت ۱۰ شب می‌باشد.

خیلی سخت و‌ دشوار است که کودکی با زخم بزرگی بر صورت بیش از یک سال در خانه داشته باشی و نتوانی برای علاج آن توفیقی داشته باشی! آقای قطبی عضو شورای اسلامی شهر ورزنه می‌گفت: «آقای دکتر عمادی! حتی اگر زخم بچه‌های ما با درمان شما خوب نشود، همین‌که ۳ روز با تیم پزشکی‌تان در کنار ما بودید، بزرگ‌ترین مرهم و آرامش برای صورت و دل زخمی ما بود».

نمی‌دانم از بزرگی، مهر و مهمان‌نوازی مردم و مسؤولان ورزنه چه بگویم؟! با تمام وجود همراه ما بودند و حقیقتاً چه عشق و علاقه‌ای در کار بود که گویا حتی تا ۱۰ شب از انبوه بیماران ذره‌ای خستگی نداشتیم.

این‌ها آزمون الهی برای همه ما خواهد بود که چه اندازه در غم و درد هم همراه و همدل هستیم؟ اگر بودیم، خدا هم به کمک ما خواهد آمد و اگر نبودیم، چه انتظاری از الطاف الهی داریم؟ وعده خدای سبحان! با محبت در کنار هم باشید تا من هم با شما باشم.

*  برای کاهش آلام، درد و بیماری هم‌وطنان‌مان بکوشیم

عمادی اظهار کرد: به‌دنبال شیوع بیماری سالک در شهر ورزنه اصفهان که منجر به ابتلای حدود ۲ هزار نفر از اهالی این شهر شده با اطلاع و دعوت رسمی شورای شهر ورزنه بنا بر تجربیات موفقی که از بیماری سالک در شهر بم (بعد از زلزله)، افغانستان و آفریقا کسب کردم، عازم استان اصفهان شدم و در معیت مسؤولان و متولیان بهداشتی این شهر به مهار بیماری سالک که از طریق پشه خاکی منتقل و منجر به زخم بسیار بدی در پوست انسان ب‍ه‌ویژه کودکان می‌شود، اقدام کنیم.

وی با بیان اینکه ابتدا بنا بر رسالت و مسؤولیت الهی و انسانی و سپس بنا بر تعهد و تخصص پزشکی و همچنین به‌عنوان یک مازندرانی اعتقاد عمیق دارم همه ایران خانه من و همه ایرانیان عضو خانواده‌ام هستند، افزود: باید همیشه و همه جا برای کاهش آلام، درد و بیماری هم‌وطنان عزیزم کوشا و ساعی باشم.

* به‌نام انسانیت و ایران

پزشک بدون مرز ایرانی با تأکید بر اینکه در این روزهای سخت با تمام مشکلات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی کشور، باید ثابت کنیم که همه ما ایرانی‌ها در کنار یکدیگر بدون هیچ‌گونه مراوده مالی، فقط و فقط به‌نام انسانیت و ایران در کنار یکدیگر هستیم.

* از هیچ بیماری‌ای هراس ندارم

عمادی در پاسخ به این سؤال که حضور شما در شهری که سالک شیوع دارد و ممکن است منجر به ابتلا خودتان شود، چه توجیهی دارد، بیان کرد: اول اینکه باید جمله جان شویم تا لایق جانان شویم و دوم اینکه وعده خدای بزرگ است که دعای بیماران بزرگ‌ترین حافظ پزشکان است، ضمن اینکه تا خدا و دعای بیماران هست از هیچ بیماری‌ای هراس ندارم.

وی در ادامه محور فعالیت‌های خود در ورزنه اصفهان را در چند بخش عمده: ۱. درمان سریع و کاملاً علمی مبتلایان به سالک ۲. آموزش اهالی ورزنه به‌ویژه جامعه دانش‌آموزی و ‌دانشجویی به نحوه پیشگیری و مراقبت از سالک به‌عنوان سفرای بهداشتی و سلامت در هر خانه و خانواده ۳. آموزش پرسنل بهداشتی و درمانی به آخرین روش و شیوه درمان نوین و دقیق سالک ۴. برگزاری جلسات آشنایی مسؤولان ادارات و سازمان‌ها در جلسه شورای اداری شهرستان با بیماری سالک ۵. بررسی آخرین تغییرات مولکولی و ژنومی از عامل بیماری اخیر به‌منظور شناخت دقیق جهش یا موتاسیون احتمالی انگل سالک، عنوان کرد.

* درمان ۴۶۰ بیمار مبتلا به سالک طی ۳ روز

متخصص پوست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با عنوان اینکه با همکاری دانشگاه علوم پزشکی اصفهان مقرر شد در هر فصل از سال به مدت چند روز تیم پزشکی بدون مرز برای درمان و آموزش مقابله با بیماری سالک در این منطقه مستقر شود، یادآور شد: یکی از دغدغه بیماران این بود که آیا  آمپول گلوکانتین، کبد و کلیه را خراب می‌کند و کاهش وزن می آورد؟ به‌منظور تکمیل دوره درمانی و دارویی بیماران لازم است که ذخیره دارویی این بیماران تأمین و در اختیار آنها قرار بگیرد.

عمادی اقدام برخی از بیماران به استفاده ‌از گیاهان دارویی برای درمان سالک را اقدامی نامناسب خواند و افزود: یک‌بار استفاده از ‌داروی گیاهی و اثر موقتی آن، دلیل بر درمان و نتیجه گرفتن نمی‌شود؛ این در حالی است که مثلاً یک بیمار ۳۵۰ هزار تومان پرداخت کرده اما عملاً جای زخم آن مانده و مداوا نشده است.

وی گفت: ۴۶۰ بیمار مبتلا به سالک طی ۳ روز با روش تزریق و فریز درمان شدند؛ تنها درخواست مردم ورزنه این بود که نیروهای متخصص درمانی را در مرکز بهداشت بیشتر کنند.

* لحظه خداحافظی

متخصص پوست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران حضور داوطلبانه پزشکان در میان مردم را علاوه بر تضمین سلامتی و تندرستی موجب انتشار امید، نشاط و خشنودی در میان مردم دانست و تصریح کرد: این انرژی مثبت به‌ویژه در روزهایی که عده‌ای فرصت‌طلب هم‌صدا با دشمنان خارجی با فشار از هر سو هیچ ترحمی به مردم عزیز ایران ندارند، نیازی مبرم است.

پزشک بدون مرز ایرانی با عنوان اینکه در لحظه خداحافظی تیم پزشکی از ورزنه جمع زیادی از مردم و مسؤولان این شهر برای بدرقه‌مان آمدند و حتی برخی از بیماران اشک می‌ریختند، خاطرنشان کرد: تمام سعی‌مان در چنین شرایطی، این است که بیماران عزیز را با چشم دل ببینیم نه چشم علم؛ چرا که چشم علم به‌تنهایی ارتباط قلبی و ‌معنوی برقرار نمی‌کند و روح و جان بیمار را آماده پذیرفتن نسخه علمی نمی‌کند.

* مجبور می‌شدم چند سی‌سی از آمپول ضدسالک را در دست خودم تزریق کنم

عمادی با اعلام اینکه نگرانی مردم از تزریق داروهای تاریخ گذشته و شایعات بی‌مورد، مرا مجبور می‌کرد بارها و بارها چند سی‌سی از آمپول ضدسالک را در دست خودم در مقابل چشمان‌شان تزریق کنم تا ترس و وحشت آنها از این آمپول ریخته شود، اضافه کرد: سلامتی کودکانی که از زخم صورت در آغوش مادرشان گریه می‌کردند را مهم‌تر از جان خودم می‌دانستم اما هیچ راهی برای قانع کردن مادر نداشتم الا اینکه آمپول را به خودم تزریق کنم تا متقاعد شوند.

وی گفت: همه این‌ها را آزمون خداوند می‌دانیم، چه آن روز که در روستای ذکری استان خراسان جنوبی، پسرکی به نام عثمان از دردِ پمادی که به زیر چشمش می‌مالیدم، می‌خواست به صورتم سیلی بزند و یا امروز که باید ضرر تزریق آمپول و درد آن را بارها تحمل کنم تا بیمارم قانع شود من عاشق وجودش هستم، آنها سرمایه‌های این مرز و بوم‌اند.

* میراث دفاع مقدس

متخصص پوست و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران که خود نیز از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی است، ادامه داد: این مدل اندیشه و تفکری که امروز بنده بدان پایبندم، قطعاً از خاطرات به‌جامانده‌ام از روزهای دفاع مقدس است، روزهایی که برای حفظ جان رزمندگان عده‌ای معبر بر سیم‌های خاردار و میدان مین می‌شدند تا یاران‌شان به سلامت گذر کنند.

عمادی در پایان تأکید کرد: اگر حرف‌مان این است که به‌عنوان رزمنده همیشه در حال جهاد هستیم باید بپذیریم که جهاد فقط در میدان جنگ نیست، امروز نیاز کشور در همه عرصه‌ها و زمینه‌ها روحیه جهادی است که همه مسؤولان در عمل به وظایف خود، باید این روش و منش را به‌کار گیرند.

انتهای پیام

منبع:فارس



  • یکشنبه, 23 دی , 1397 ساعت : 10:03:40
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 1173