شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 20 April 2024

دو نشانه جدید سویه اومیکرون شناسایی شد

طی یک سال گذشته سویه اومیکرون را می توان اصلی ترین سویه کرونا در سراسر جهان دانست که قابلیت سرایت بسیار زیادی دارد. محققان در مطالعات جدید خود دریافتند دو نشانه جدید در این سویه دیده می شود که احتمالا ناشی از جهش ژنتیکی ویروس است.



دو نشانه جدید سویه اومیکرون شناسایی شد

به گزارش مازند نگاه، همه ویروس های موجود در جهان، یک ویژگی مشترک دارند: آنها جهش می یابند. از نظر علمی، ویروس SARS-CoV-2 هیچ تفاوتی  با سایر ویروس ها ندارد

در واقع ویروسی که در سال ۲۰۱۹ یافت شد چندین بار جهش یافته و انواع و گونه های فرعی جدیدی به وجود آورد. یکی از خطرناک‌ ترین جهش‌هایی که ویروس از آن عبور کرد، نوع کرونای دلتا بود، سویه غالیب که منجر به موج بسیار مرگبار کرونا در جهان  شد.

با این حال، نوع دیگری از این ویروس بعد از سویه دلتا وجود داشت که بر دلتا غلبه کرده و به تدریج به یکی از نگران ‌کننده ‌ترین سویه‌ه ای کرونا تبدیل شد.

بررسی های انجام شده نشان می دهد اومیکرون، گونه ‌ای از ویروس کرونا محسوب می شود که حامل بیش از ۴۲ جهش نگران ‌کننده در پروتئین اسپایک خود است. به گزارش سیناپرس، این ویژگی ها باعث می ‌شود سویه فوق، افراد کاملاً ایمن ‌شده و کسانی که واکسینه شده اند نیز به بیماری مبتلا شوند.

در این میان مشخص شد سویه اومیکرون دارای دو زیرمجموعه دیگر BA.4 و BA.5 است که نتیجه جهش های بیشتر در این سویه هستند و در این میان مطالعات جدید نشان می دهد زیر سویه BA.5 به طور خاص دارای مجموعه جدیدی از علائم است.

از آنجایی که نوع جدید اومیکرون با سرعت زیادی در سراسر کشورها در حال گسترش است، کارشناسان بهداشت هشدار داده‌ اند که این شرایط می ‌تواند مجموعه ‌ای از علائم و نشانه‌ ها را ایجاد کند که بسیاری از آن ها با نشانه ها و علائم شناخته شده کرونا متفاوت هستند.

در این میان نکته امیدوار کننده، این است  که علائم اومیکرون نسبت به سایر سویه ها و به ویژه نوع دلتای کرونا، شدت کمتری دارد.

کارشناسان بیان کرده اند که علائم مربوط به نوع اومیکرون BA.5 در مقایسه با سویه اصلی اومیکرون اولیه، کمی متفاوت است. در حالی که گلو درد و سردرد غالب ‌ترین علائم انواع سویه اومیکرون اولیه و دلتا بود، متخصصان هشدار داده‌اند که موارد اخیر عفونت دو علامت جدید را نشان می دهد که شامل انسداد بینی و سرفه بدون خلط است.

جدا از دو علامت غالب که اخیراً در نوع اومیکرون یافت شده است، بیمار مبتلا به این سویه ممکن است علائمی مانند آبریزش بینی، سرفه همراه با خلط، تغییر صدا، گرفتگی عضلات یا دردهای عضلانی، خستگی یا سرگیجه، تب، از دست دادن اشتها، حالت تهوع یا استفراغ، عطسه کردن و احتقان سینه را تجربه کند.

برخی دیگر از علائم غیر معمول، اما هنوز معتبر مرتبط با نوع اومیکرون شامل از دست دادن بویایی و چشایی، درد قفسه سینه و مشکلات تنفسی حاد هستند. بنابراین، در صورت مشاهده هر یک از این علائم، حتماً بلافاصله آزمایش کووید-۱۹ را انجام داده، خود را قرنطینه کرده و به پزشک مراجعه کنید.

منبع: سیناپرس



  • چهارشنبه, 9 شهریور , 1401 ساعت : 16:00:56
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 3426