جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 29 March 2024

ستاره‌های روزه دار مستطیل سبز

فدراسیون فوتبال فرانسه درحالی با توقف بازی برای افطار بازیکنان روزه دار مخالفت کرد که انتقاد جدی تماشاگران را به دنبال داشت.



به گزارش  مازند نگاه  ، واکنش فدراسیون فوتبال فرانسه، به قطع بازی‌ها توسط داور برای افطار کردن بازیکنان روزه دار با واکنش‌های زیادی، حتی در ورزشگاه خانگی تیم پاری سن ژرمن مواجه شد. ماجرا از این قرار است که با شروع ماه مبارک رمضان، بسیاری از ورزشکاران حرفه ای، به خصوص فوتبالیست‌ها با تغییر برنامه روزانه خود به خصوص در زمینه تغذیه، زیر نظر پزشک تیم، می‌توانند روزه بگیرند و به مرور این موضوع به اتفاقی رایج در لیگ‌های اروپایی تبدیل شد و شاهد بودیم بازیکنان معروفی مثل بنزما، حسن صلاح، حکیم زیاش و… روزه می‌گیرند.

 

باشگاه‌ها و مربیان تیم‌های اروپایی هم به طور معمول نهایت همکاری را با بازیکنان دارند و کم و بیش تابه حال خبری مبنی بر مخالفت یک مربی معروف با روزه داری بازیکنانش نشنیدیم. اما با توجه به زمان افطار که در لیگ‌های اروپایی مصادف می‌شود با حین بازی ها، افطار بازیکنان با چالش مواجه می‌شود. در این مطلب ترفند بازیکنان برای افطار را در کنار واکنش فدراسیون فوتبال فرانسه بررسی می‌کنیم و سری هم می‌زنیم به معروف‌ترین بازیکنانی که روزه می‌گیرند.

کابوس فدراسیون فوتبال فرانسه

بسیاری از مواقع زمان بازی‌ها با افطار تلاقی پیدا می‌کند. برای همین طبق یک قرار ومدار دوستانه در بسیاری از بازی ها، داور وقتی متوجه می‌شود که بازیکنی قصد افطار دارد بازی را متوقف می‌کند. در مواردی هم دروازه بان یکی از تیم‌ها خودش را روی زمین می‌اندازد تا به بهانه مداوای او، فرصتی زیر یک دقیقه برای یک افطار مختصر شامل خرما و آب برای بازیکنان فراهم شود. اما فدراسیون فوتبال فرانسه در روز‌های گذشته به داوران فوتبال این کشور اعلام کرد که حق قطع مسابقات برای افطار کردن بازیکنان روزه‌دار را ندارند. تصمیمی که با مخالفت هواداران مواجه شد.

به طور مثال هواداران پاری سن ژرمن در بازی مقابل لیون در اعتراض به این تصمیم سوت می‌زدند. ‏ حتی بنری را در انتقاد به قانون وضع شده علیه بازیکنان روزه‌دار به ورزشگاه پارک دو پرنس آورده بودند که این جمله روی آن نوشته شده بود: «خرما و یک لیوان آب، کابوس فدراسیون فوتبال فرانسه». اما هنوز مشخص نیست با توجه به همدلی نسبی باشگاه ها، مربیان، بازیکنان و حتی هواداران با بازیکنان روزه دار، واکنش فدراسیون فوتبال فرانسه به این ماجرا چه خواهد بود. به خصوص فراموش نکردیم که سال قبل کنسیسائو مربی پورتو از روزه گرفتن طارمی حمایت کرد. توماس توخل هم که هنوز در چلسی بود درخصوص روزه گرفتن بازیکنانش همین دیدگاه را داشت که باید به عقیده بازیکن احترام گذاشت. در ادامه مروری داریم بر معروف‌ترین بازیکنانی که روزه می‌گیرند.

کریم بنزما کاپیتان رئال
یکی از بهترین بازیکنان دنیا طی یکی دو دهه اخیر بی شک کریم بنزمای فرانسوی است. کسی که اگر برحسب تصادف با مسی و رونالدو هم دوره نشده بود بیشتر از یک توپ طلا را به عنوان بازیکن سال دریافت می‌کرد. هت تریک سال قبل بنزما مقابل چلسی و در شرایطی که او چند دقیقه قبل از بازی یک افطار سبک خورده بود حسابی سر و صدا کرد. این مهاجم فرانسوی دوست داشتنی در یکی از مصاحبه‌هایش، درباره این که روزه گرفتن روی کیفیت فنی او تاثیر منفی می‌گذارد یا خیر، گفته بود: «خیر، من مسلمانم و برایم روزه گرفتن اهمیت بالایی دارد. تاکنون هرگز این مسئله روی فوتبالم اثر منفی نگذاشته و کاملا هم راحت بوده ام».

محمد صلاح ستاره لیورپول
محمد صلاح بازیکن مصری تیم لیورپول در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرد و حتی خانه اش را تزیین می‌کند. این بازیکن بین هواداران تیمش محبوبیت زیادی دارد و همین موضوع باعث می‌شود حساسیت روی عملکرد او در ماه مبارک رمضان بالا برود. اما او ضمن روزه داری همیشه کیفیت فنی خودش را حفظ کرده است. البته در این بین نباید از تلاش پزشکان و متخصصان تغذیه تیم‌ها برای حفظ آمادگی بدنی بازیکنان لیگ‌های اروپایی ضمن روزه داری غافل شد.

محمد صلاح

پل پوگبا، هافبک دفاعی پرانرژی
هافبک دفاعی تیم ملی فرانسه هم جزو آن بازیکنانی است که در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرد. جالب است که پست او به عنوان بازیکنی که باید هم بازی حریف را تخریب کند و هم برای تیم خودش بازی سازی داشته باشد نیاز به انرژی بالایی دارد، اما در عین حال او روزه می‌گیرد. نکته جالب درباره این بازیکن که تابستان ۲۰۱۶ عنوان گران‌ترین بازیکن نقل و انتقالات را کسب کرد این است که او در ۲۰ سالگی مسلمان شده. پوگبا که در جام جهانی ۲۰۱۸ با تیم ملی کشورش قهرمان جهان شد درباره انتخاب دین اسلام می‌گوید: «اسلام باعث شد من کاملا تغییر کنم و به انسان بهتری تبدیل شوم. از زمانی که این دین را انتخاب کردم در درون خود آرامش بیشتری احساس می‌کنم.» او درباره روزه گرفتنش می‌گوید: «من سال‌ها این کار را انجام می‌دهم. یک متخصص تغذیه حرفه‌ای دارم که به من درباره آن چه باید بخورم، کمک می‌کند».

 

پل پوگبا

سادیو مانه، مرد محبوب سنگال
سادیو مانه کاپیتان تیم ملی سنگال و مهاجم تیم بایرن مونیخ یکی از محبوب‌ترین شخصیت‌های کشورش محسوب می‌شود و جزو فوتبالیست‌های حرفه‌ای است که در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرد. سادیو مانه به دلیل کمک‌های زیادی که به مردم فقیر کشورش می‌کند، محبوبیت زیادی دارد. یکی از معروف‌ترین اقدامات او کمک ۶۰۰ هزار یورویی برای ساخت بیمارستان در منطقه‌ای بود که خودش روزی با فقر در آن زندگی می‌کرد. مانه زمانی که در لیورپول هم بود با باشگاهش رایزنی داشت تا با تغییر زمان تمرین بتواند روزه بگیرد. مانه همان وقت درباره روزه گرفتنش در لیورپول گفته بود: «روزه گرفتن در این شرایط آسان نیست، زیرا بازی، تمرین و انجام فریضه رمضان برای ورزشکاران کار دشواری خواهد بود. اما قبل از ماه رمضان با مربی صحبت کردیم و به مدیران باشگاه هم گفتیم که در صورت امکان زمان تمرین را تغییر دهند. حالا صبح تمرین می‌کنیم. این برای ما راحت‌تر است. اگر صبح تمرین کنیم، وقت برای استراحت و رفتن به خانه خواهیم داشت. اگر چنین نبود و باشگاه با ما همکاری نمی‌کرد، وضعیت برایمان سخت می‌شد، زیرا باید ساعت حدود ۲ یا ۳ تمرین می‌کردیم و آن زمان انرژی زیادی نداریم. ما با متخصص تغذیه باشگاه هم صحبت می‌کنیم به خصوص قبل از بازی‌ها. او همه چیز را تحت کنترل گرفت و کار را برای ما بسیار آسان کرد».

 

سادیو

انتهای پیام

منبع: روزنامه خراسان



  • سه شنبه, 15 فروردین , 1402 ساعت : 11:03:17
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 3822