چهارشنبه سوری 1401 به خیر نگذشت! + جزئیات مرگ 26 نفر و قطع عضو و سوختن 4368 زن و مرد و کودک

شامگاه آخرین سه‌شنبه سال هم تمام شد. امسال هم مثل سال های قبل پلیس و اورژانس و آتش‌نشانی و نهادهای فرهنگی و آموزشی تمام تلاش خود را به کار بستند تا ضمن هشدار به خانواده‌ها، جوانان و نوجوانان، بار دیگر خطرات استفاده از مواد منفجره و محترقه را به آنها یادآوری و به برگزاری یک جشن شاد و آرام ترغیب کنند. هر چند به گفته پلیس و آتش‌نشانی امسال چهارشنبه سوری شبی کم حادثه‌تر را پشت سر گذاشتیم اما آمار اورژانس کشور از افزایش قربانیان خبر داده است و شنیده شدن صدای انفجارهای گوشخراش و بوی دود و آتش که تا پاسی از شب ادامه داشت نیز نشانی از گذراندن یک چهارشنبه سوری آرام و کم حادثه نداشت.

۲۶ کشته در شب چهارشنبه سوری

جعفر میعاد فر رئیس سازمان اورژانس کشور صبح دیروز از افزایش ۲۲ درصدی مصدومان و فوتی‌های حوادث چهارشنبه سوری نسبت به سال گذشته در کشور خبر داد و گفت: ۲۶ نفر در حوادث چهارشنبه سوری امسال جان باختند. این در حالی است که ما شاهد بارش برف و باران در اغلب شهرهای کشور بودیم و در غیر این صورت احتمال بالا رفتن آمار وجود داشت.

چهار هزار و ۳۶۸ نفر از اول اسفند دچار حادثه شدند که بیش از ۳ هزار نفر فقط روز سه‌شنبه مصدوم شدند این یعنی ۸۰ درصد آسیب‌ها مختص روز سه‌شنبه بوده است. ۲۲۹ نفر نقص عضو شده‌اند و به چشم هزار و ۴۲۸ نفر هم آسیب وارد شده است.

میعادفر گفت: بیشتر فوتی‌ها مربوط به استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، همدان، ارومیه، قزوین و فارس بوده است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، ایلام و کرمان کمترین مصدوم چهارشنبه آخر سال را داشتند. ۷۹ درصد آسیب دیدگان مرد و سن ۴۴ درصد آسیب دیدگان بین ۶ تا ۱۸ سال بوده است.

آسیب به ۷ آمبولانس

میعادفر افزود: به هفت آمبولانس سازمان اورژانس نیز خسارت وارد شد که تهران و کرمان هرکدام با ۳ آمبولانس پیشتازند و به یک آمبولانس هم در استان قم خسارت وارد شد.

۱۲ فوتی سهم تهران از چهارشنبه سوری

آمارها نشان می‌دهد که از میان قربانیان چهارشنبه سوری ۱۲ نفر مربوط به استان تهران بوده است.

دکتر یحیی صالح طبری رئیس مرکز اورژانس تهران درباره حوادث چهارشنبه سوری در استان تهران گفت: در استان تهران ۱۰ نفر مرد  و ۲زن فوت و  ۱۰۰۹  نفر مصدوم شدند  و یک نفر از پرسنل امدادی نیز مصدوم شد.

 کشف ۲ بسته انفجاری در تهران

سخنگوی فراجا از کشف و خنثی‌سازی دو بسته انفجاری ازسوی مأموران پلیس خبر داد.

سردار سعید منتظرالمهدی در تشریح جزئیات این خبر گفت: روز سه‌شنبه سربازان گمنام در سازمان اطلاعات فراجا در پی دریافت گزارش‌های مردمی در خصوص وجود ۲ بسته مشکوک در یکی از مناطق شهر تهران، بلافاصله به محل گزارش شده اعزام شدند و با هوشیاری بموقع تیم چک و خنثی‌سازی از وقوع حادثه‌ای ممانعت کردند که در صورت وقوع انفجار، صدمات جانی و خسارات مالی قابل توجهی به وجود می‌آورد.

سخنگوی فراجا از تلاش برای دستگیری عوامل سازنده این بسته‌های انفجاری خبر داد.

کاهش آمار حوادث از نگاه آتش‌نشانی تهران

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران در رابطه با حوادث چهارشنبه‌ سوری به خبرنگار «ایران» گفت: امسال برخلاف پیش‌بینی ما حوادث چهارشنبه سوری در تهران کاهش داشت چرا که تصور می‌شد نخستین چهارشنبه سوری بعد از کرونا، پر حادثه باشد اما باتوجه به آموزش‌ها و فرهنگ‌سازی‌های صورت گرفته و همکاری عالی مردم، این آمار کاهشی بود.

در چهارشنبه سوری سال گذشته ۵۲۰۰ تماس با مرکز برقرار شد که امسال کمتر از ۴ هزار تماس بود. از سویی ۲۴۰ حادثه در سال قبل گزارش شد که امسال به کمتر از ۲۰۰ حادثه رسید.

امسال مردم زیادی برای شرکت در چهارشنبه سوری حضور داشتند اما با رعایت اصول ایمنی این مراسم برگزار شد و از مردم تشکر می‌کنیم.

قدرت‌الله محمدی مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران نیز آمار مأموریت‌های آتش‌نشانی را در شامگاه سه‌شنبه بیش از ۱۳۰ مورد اعلام کرد و گفت: در این مأموریت‌ها ۸ آتش‌سوزی خودرو، ۳۵ آتش‌سوزی در فضای سبز، ۱۲ آتش‌سوزی در سطل‌های زباله و سه مورد اماکن خاص بوده است.

بازداشت ٨ نفر از سوی پلیس

سردار عباسعلی محمدیان فرمانده انتظامی تهران بزرگ نیز از بازداشت ۸ نفر در روز ۲۳ اسفند که اقدام به تخریب اموال عمومی کرده بودند خبر داد و گفت: خوشبختانه چهارشنبه سوری امسال شاهد شب کم حادثه‌ای بودیم.

کاهش تلفات نشان دهنده این موضوع بود که مردم اگر بخواهند می‌توانند با همراهی جوانان و استفاده از مواد محترقه کم خطر چهارشنبه سوری کم حادثه‌ای را تجربه کنند. همچنین ۸ نفر از افرادی که اقدام به تولید و توزیع مواد محترقه و تخریب اموال مردمی می‌کردند نیز دستگیر شدند.

 مجروح شدن یک مأمور پلیس

شامگاه سه‌شنبه یکی از مأموران گروه ضربت پلیس تهران نیز بر اثر اصابت ترکش‌های مواد منفجره به‌صورت و بدنش مجروح و به بیمارستان منتقل شد و تحت عمل جراحی قرار گرفت.

مرگ مرد موتورسوار

هر چند با توجه به آمار در استان تهران ۱۲ نفر بر اثر حوادث چهارشنبه سوری جان باختند و به گفته علیرضا فخاری، استاندار تهران، در استان تهران ۳ نفر جان خود را از دست دادند اما فقط گزارش مرگ یک مرد ۲۴ ساله در ساعت ۱۲ شب سه‌شنبه ۲۳ اسفند از سوی مأموران کلانتری مسعودیه به بازپرس محمد حسین زارعی- شعبه یکم دادسرای امور جنایی تهران – اعلام شد.

بر اساس بررسی‌ها، این حادثه زمانی رخ داد که دو نفر سوار بر یک موتورسیکلت در حال عبور از خیابان بودند که ناگهان تعادل‌شان را از دست داده و روی زمین افتادند و این موضوع باعث شد نارنجک دست‌سازی که داخل جیب یکی از راکبین موتورسیکلت بوده منفجر شود و مرگ یکی از آنها را رقم بزند. راکب دوم که مصدوم شده بود برای درمان به بیمارستان منتقل شد. جسد مرد ۲۴ ساله به دستور بازپرس جنایی به پزشکی قانونی منتقل شد.

کاهش ۱۲ درصدی تماس‌ها

سرهنگ بابک نمک‌شناس رئیس مرکز اطلاع‌رسانی پلیس پایتخت نیز گفت: تعداد تماس‌ها با مرکز فوریت‌های پلیس در ارتباط با حوادث چهارشنبه سوری در مقایسه با آمار سال گذشته ۱۲ درصد کاهش داشته و بیشترین تماس‌ها مربوط به سر کلانتری‌های ۱۰، ۷، ۴ و ۶ تهران و مناطق شرق و جنوب شرق و جنوب غرب تهران بوده است.

آتش زدن پراید

حادثه دیگری که تیم آتش‌نشانی را به محل کشاند، آتش گرفتن خودروی پرایدی در محله عبدل آباد بود. گزارش این آتش‌سوزی در ساعت ۱۹:۳۴ اعلام شد و مأموران راهی خیابان لقمان جنوبی شدند که یک دستگاه خودروی پراید که اسقاطی و مستهلک بود، به علت آتش‌بازی و پرتاب ترقه‌ها دچار حریق شده بود. ساعتی بعد نیز حریق در مغازه‌ای به آتش‌نشانی اعلام شد که به‌دنبال این گزارش مأموران راهی محل شدند.

در محل حادثه نیز مشخص شد که تعدادی از افراد جلوی یک مغازه لوازم خانگی مشغول آتش بازی بودند که آتش این مواد موجب جرقه تابلوی مغازه و آتش گرفتن بخشی از مغازه شده که امدادگران بلافاصله حریق را اطفا کردند.

حریق بعدی که به آتش‌نشانی اعلام شد. ساعت ۲۱:۳۰ در خیابان آفریقا بود. طبقه سوم یک ساختمان پنج طبقه، آقای ۳۷ ساله و خانم ۲۴ ساله به خاطر انفجار مواد محترقه از ناحیه دست‌ها دچار مصدومیت شده بودند.

ساعت ۲۳:۲۸ آتش‌سوزی در محله فلاح، خیابان اکبرسوری گزارش شد حادثه در طبقه همکف یک ساختمان پنج طبقه مسکونی رخ داده بود که در جریان آن دو جوان که حدود ۲۱ سال سن داشتند از ناحیه سر و صورت دچار حادثه شدند. هر دو جوان آسیب دیده در این انفجار به عوامل اورژانس تحویل داده شدند.

انتهای پیام