به گزارش مازند نگاه، یارانه نوعی حمایت مالی در راستای افزایش رفاه عمومی در جامعه است، نخستین یارانه نقدی به میزان ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان هشت سال پیش یعنی آذر ماه سال ۸۹ واریز شد، طی این مدت بیش از ۲۸۷ هزار میلیارد تومان یارانه نقدی به حساب حدود ۷۵ میلیون ایرانی واریز شده است.

برویم سر اصل مطلب یا شروع قصه ؛ واریز یارانه نقدی به مبلغ ۴۵هزار و ۵۰۰ تومانی اگر چه به ظاهر و از دید برخی شاید تاثیر زیادی بر معیشت خانواده‌ها نداشته باشد ولی در واقع این‌گونه نیست.

در گوشه گوشه شهر افرادی زندگی می‌کنند که به نان شب محتاج هستند عده‌ای احتیاج و نیازشان از حد گذشته و در ظاهر نمایان است و عده‌ای هم در حد قابل تحمل روزگار می‌گذرانند، برخی هم سیلی صورت‌شان را سرخ نگه می‌دارند که باید این سؤال را پرسید که از سال ۹۶ تاکنون باتوجه به مشکلات اقتصادی و افزایش بالای تورم، خانواده‌های گرفتار، فقیر و بیمار چگونه زندگی می‌کنند؟ آیا کسی از وضع‌شان باخبر است؟

راستی حواسم به آنهایی که سقفی بالای سرشان نیست نبود، از چادرنشینان حومه شهر گرفته تا مستاجران که باید ماهانه مبالغ نجومی اجاره را پرداخت کنند نبود.

اگر در حومه و پایین شهر زندگی می‌کنید حتما بارها مشاهده کردید فردای شبی که یارانه واریز شد دستگاه‌های عابر بانک با ازدحام مردم روبه‌رو می‌شود و وجه نقد کم می‌آورد اگر در صف انتظار قرار بگیرید درخواهید یافت که مردم نگران اوضاع یکدیگر بوده و خدا را شکر می‌کنند که یارانه دریافت می‌کنند و اگر کسی به شوخی بگوید شاید یارانه هم قطع شود غصه‌دار می‌شوند.

در آن مدت زمان محدود برای ثبت‌نام که ازسوی دولت اعلام شده بود خیلی‌ها به دلایل مختلف اعم از بی‌اطلاعی، عدم اگاهی و حتی حضور نداشتن در شهر و دسترسی نداشتن به امکانات برای ثبت‌نام از ثبت نام جا ماندند پس از آن سامانه سراسری یارانه به‌طور کامل بسته شد و از آن سال تاکنون منتظر این هستند شاید اسم‌شان در لیست یارانه‌بگیران اعلام شود؛ البته در این زمینه نیز اقدامات زیادی انجام دادند از مراجعات متعدد به فرمانداری بگیر تا مراجعه به دفاتر خدمات برای استعلام اینکه آیا دوباره نام‌شان در لیست یارانه‌بگیران قرار می‌گیرد.

بهتر بود به‌جای صحبت‌هایی در ارتباط با حذف افراد متمکن فکری به حال این جاماندگان شود که به‌دنبال جایگزینی نام‌شان در لیست انصرافی یارانه‌بگیران هستند.

واقعیت این است که جز افرادی محدود بقیه مردم کشور و استان به دریافت یارانه امید بسته و به آن احتیاج دارند چه کسی پیگیر است ما که نفسمان از جای گرم در نمی‌آید ولی دست‌کم انتظار داریم صدایمان به گوش مسؤولان برسد.

طبق تبصره ۲۰ قانون بودجه سال ۱۳۹۴ مجلس دولت را مکلف کرد تا از فروردین‌ماه نسبت به ثبت‌نام این گروه از طریق فرمانداری‌ها اقدام کند ولی هنوز از ورود جامانده‌ها به لیست سازمان هدفمندی یارانه‌ها خبری نشد.

معاون اداره اقتصاد و دارایی استان مازندران در این‌باره اظهار کرد: از آذر ماه سال ۸۹ تا پایان مهر ماه امسال۹۲ مرحله یارانه نقدی به حساب خانوارها واریز شد که از آن زمان تا به حال باوجود افزایش سالانه سطح عمومی قیمت کالا و خدمات این رقم ثابت بوده که ارزش واقعی ۴۵۵هزار ریال واریزی براساس شاخص بانک مرکزی معادل ۱۰۶هزار ریال فعلی هست.

پرویز خالقی افزود: مطلب بعدی اینکه گذشت چند سال از آخرین مرحله ثبت‌نام خانوار در فروردین سال ۹۳ و باوجود قانون بودجه در سال‌های ۹۴ و ۹۵ ، دولت هیچ‌گونه اقدامی در ثبت‌نام خانوارهای جامانده از ثبت‌نام انجام نداده و کماکان این خانوارها در حسرت همین مقدار اندک یارانه نقدی مانده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: مرجع حذف خانوار و تشخیص خانوارهای نیازمند وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی تعیین شده ولی مرجع پاسخگوی برای حذف خانوار و تشخیص خانوار نیازمند در استان‌ها تعیین نشده است.

معاون امور اقتصاد و دارایی مازندران گفت: تنها مرجع مردم سایت www. Yaraneh10. Ir بوده که این سامانه نیز پاسخگو نبوده و دقیقا مشخص نیست، همچنین آمار جمعیت استان بیش از ۳ میلیون و ۲۰۰هزار نفر است ولی تعداد دقیق یارانه بگیرها مشخص نیست و آمار آن در دست سازمان هدفمندی است .

انتهای پیام

منبع:فارس