شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

خودکفایی کشور در تولید کاغذ هدیه دولت سیزدهم به مردم ایران است / صادرات کاغذ؛ گام اقتصادی مهم دولت در آینده است

وزریر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جشن خودکفایی کاغذ در شرکت صنایع چوب و کاغذ مازندران با اشاره به این که امروز فقط جشن خودکفایی تولید کاغذ تحریر را نداریم، بلکه در بخش کاغذ حوزه نشر نیز تا حد زیادی به خودکفایی رسیدیم، گفت: کشور ما باید به صادرکننده کاغذ تبدیل شود و با تامین کاغذ بازار کشورهای منطقه به درآمدزایی در این حوزه برسیم. ‎



 

 

به گزارش مازند نگاه،محمدمهدی اسماعیلی روز جمعه در جشن خودکفایی تولید کاغذ مورد نیاز کتب درسی کشور که در کارخانه چوب و کاغذ مازندران برگزار شد، اظهار کرد: ۲ سال پیش که از این کارخانه بازدید کردم پس از بازدید و بررسی پیشینه کار افق روشنی را نمی‌دیدیم. اما امروز در نقطه‌ای ایستادیم که کاغذ همه ۱۵۵ میلیون جلد کتاب درسی کودکان سرزمین توسط همین کارخانه تامین شد.

وی افزود: امروز فقط جشن خودکفایی تولید کاغذ تحریر را نداریم، بلکه در بخش کاغذ حوزه نشر نیز تا حد زیادی به خودکفایی رسیدیم. وضعیت حوزه نشر را که ابتدای حضورم در وزارت فرهنگ بررسی کردیم به رقم کمتر از پنج هزار تن تولید داخلی بود، اما فقط در بخش آموزش و پروش به ۵۵ هزار تن کاغذ نیاز داشتیم.

وزیر فرهنگ افزود: کارگروه کاغذ و نشر در دولت تشکیل و معاون اول رئیس‌جمهور، وزیر اقتصاد، وزیر آموزش و پرورش، رئیس کل بانک مرکزی، مدیرعامل بانک ملی و همکاران وزارت فرهنگ بسیاری از مسئولان در کنار هم قرار گرفتیم تا به این نقطه رسیدیم.

وی خاطرنشان کرد: اینجا نقطه پایان کار ما نیست. به زودی کارخانه بزرگی را در شیراز افتتاح می‌کنیم که سالانه بیش از ۵۰ هزار تن ظرفیت تولید کاغذ کشور را افزایش می‌دهد. چند کارخانه دیگر نیز در کشور در حال ساخت است.

وزیر فرهنگ گفت: بزرگترین مزیت جمهوری اسلامی در همین حوزه فرهنگی است. همه دستاوردهای نظامی، اقتصادی و سیاسی ما حاصل نگاه فرهنگی انقلاب اسلامی است. رهایی از استعمار باید از اندیشه رخ دهد. امام(ره) ما را ابتدا از استعمار فکری رهانیدند و این پیشرفت‌ها حاصل باز شدن زنجیر استعمار از فر مردم و جوانان ایران اسلامی است.

اسماعیلی با بیان این‌که دولت مردمی دولت صادق‌الوعد است، اظهار کرد: ۲ سال قبل در هفته کتاب در نماز جمعه تهران این نکته را عرض کردم که طی ۲ سال در تولید کاغذ به خودکفایی می‌رسیم. برخی خرده گرفتند که چنین هدفی قابل دسترسی نیست. در حالی که این اهداف در مقابل اراده و توان جوانان ما چیزی نیست.

وی افزود: کشور ما باید به صادرکننده کاغذ تبدیل شود و با تامین کاغذ بازار کشورهای منطقه به درآمدزایی در این حوزه برسیم. از همه اهالی نشر و اصحاب مطبوعات نیز دعوت می‌کنم استفاده از کاغذ ایرانی را در دستور کار قرار دهند. تولیدکنندگان هم قول می‌دهند که کیفیت کاغذ داخلی همواره رو به افزایش و در جهت جلب رضایت ناشران و مخاطبان پیش برود.

وزیر فرهنگ با اشاره به وجود طرح‌های نیمه‌کاره کتابخانه‌ای در کشور، تصریح کرد: دولت در حوزه کتاب یک بسته جامع در نظر گرفته و برای تکمیل زیرساخت‌های کتابخانه‌ای عزم جدی وجود دارد. قرار است با تامین اعتبار مورد نیاز طرح‌های نیمه‌کاره کتابخانه‌ای کشور به بهره‌برداری برسد. در دولت فاصله تصمیم تا اجرا را خیلی کاهش دادیم.

اسماعیلی خاطرنشان کرد: همه تلاش ما کمک به حوزه نشر است. ملی شدن صنعت نشر به عنوان مهم‌ترین دستاورد حوزه فرهنگی در این دولت به نتیجه می‌رسد. متاسفانه زمانی در کشور به صورت عمدی به حوزه فرهنگ در کشور کم‌توجهی شد. ما این چرخه را تغییر دادیم و در همه بخش‌های فرهنگی به سمت حمایت و تسهیل‌گری به جای تصدی‌گری پیش رفتیم.

خودکفایی کاغذ تحریر کشور پس از ۲ سال برنامه‌ریزی و حمایت دولت سیزدهم به سرانجام رسید و امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارخانه چوب و کاغذ مازندران جشن خودکفایی در تولید کاغذ مورد نیاز کتب درسی برگزار شد.

 

انتهای پیام

منبع:استانداری مازندران



  • جمعه, 10 آذر , 1402 ساعت : 15:06:02
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 3882