جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024

کارآفرینی با توپ در یکی از روستاهای بابل| دربی در زمین تولید

خانواده ای کارآفرین در حد فاصل جاده بهنمیر – بابل با راه اندازی کارگاه توپ چرخ های اقتصاد چند خانوار را به چرخش درآورده اند.



به گزارش مازند نگاه،حوالی روستای بیشه سر که در مسیر بهنمیر به بابل واقع شده، خانواده‌ای کارآفرین از پنج سال پیش با راه اندازی کارگاه تولید توپ فوتبال و والیبال، علاوه بر اینکه توپ مورد نیاز ورزشکاران را تأمین می‌کنند، چرخ‌های اقتصادی هشت تا ۱۰ خانوار را به حرکت درآورده اند.

کارگاه تولیدی کوچک و اجاره‌ای که برای راه اندازی آن ۲۰ میلیون تومان تسهیلات از سوی بهزیستی مازندران داده شد و این واحد تولیدی برای گسترش کارگاه و تأمین مواد اولیه و خرید تجهیزات، نیازمند نقدینگی بیشتر است.

بیش از هشت نفر در کارگاه تولیدی کوچک و اجاره‌ای که مدیریت آن را زن و شوهر جوانی عهده دار هستند، مشغول کار هستند، در این کارگاه کوچک، بانوانی در زمینه مونتاژ، برش، آرم زدن و تولید توپ اشتغال دارند.

کارآفرینی با توپ در یک روستای بابل| دربی در زمین تولید

کارگاهی که با وام ۲۰ میلیونی برپا شد
محمد هادی پنبه کار که پیش از راه اندازی کارگاه تولیدی به عنوان راننده مشغول کار بوده است، افزود: همسرم مشوق اصلی راه اندازی این کارگاه بود و در حال حاضر خانوارهایی در این کارگاه روزی می‌برند.

وی برش کاری، آرم زدن و مونتاژ را از جمله فرایند تهیه و تولید توپ ذکر کرد و گفت: تمامی مراحل طراحی و تولید در کارگاه انجام می‌شود.

پنبه کار با اظهار اینکه مصرف کنندگان رضایت از تولیدات دارند، گفت: خوشبختانه تاکنون توپ‌های مرجوعی نداشتیم و کیفیت آن نیز مطلوب است.

وی گفت: پنج سال پیش برای راه اندازی کارگاه ۲۰ میلیون تومان تسهیلات از سوی بهزیستی دریافت کردیم و همچنان قسط آن را می‌پردازیم.

پنبه کار با اظهار اینکه در مغازه استیجاری مشغول کار هستیم، گفت: امیدواریم با حمایت مسئولان بتوانیم کارگاه را توسعه دهیم.

کمبود نقدینگی برای راه اندازی و افزایش تولید از مشکلات است و بسیاری از کارآفرینان به دلیل نداشتن سرمایه لازم امکان افزایش تولید و بکارگیری نیروی جدید را ندارند. کلثوم رضایی بانویی که پابه پای همسرش در کارگاه تولید مشغول فعالیت و ایده راه اندازی واحد تولیدی را مطرح کرده است، با بیان اینکه تولید توپ را در زمان مجردی آموزش دیده بودم، گفت: سال ۸۴ آموزش‌های لازم را فرا و بعد تصمیم گرفتیم به اتفاق همسرم این شغل را سال ۹۵ راه اندازی کنم.

وی با اظهار اینکه در حال حاضر تولید توپ برای مدارس، دانشگاه‌ها، بهزیستی، ورزش جوانان و فروشگاه ها را انجام می دهیم، با بیان اینکه روزی ۱۰۰ تا ۱۵۰ توپ تولید می‌کنیم، گفت: طرح‌های موجود در بازار را چاپ می‌کنیم و طبق نیاز و سفارش مشتری نیز طراحی را انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه اکثر همکاران به دلیل کوچک بودن کارگاه در خانه مشغول کار هستند، گفت: سرمایه اولیه برای تولید توپ فوتبال و والیبال را با وامی که گرفتیم، تأمین کردیم.

این بانوی کارآفرین با اظهار اینکه کارمان را از پنج سال پیش شروع کردیم و به تولید توپ‌های فوتبال و والیبال می‌پردازیم، گفت: در حال حاضر تولیدات را به تمامی مناطق استان مازندران و شهرهای حومه ارسال می‌کنیم.

کارمان را از پنج سال پیش شروع کردیم و به تولید توپ‌های فوتبال و والیبال می‌پردازیم و در حال حاضر تولیدات را به تمامی مناطق استان مازندران و شهرهای حومه ارسال می‌کنیم

رضایی با اشاره به موانع فراروی تولید گفت: برای تهیه مواد اولیه نیازمند تأمین نقدینگی هستیم و شرایط بازار به گونه‌ای شده که تأمین مواد اولیه و نقدینگی سخت شده است.

وی تیوپ، چرم، چسب، متقال را از جمله ابزار و مواد اولیه مورد نیاز برشمرد و گفت: هر سری قیمت‌ها افزایش می‌یابد و برای خرید سری جدید باید نقدینگی را افزایش دهیم و برخی مواقع برای خرید مواد اولیه با مشکل مواجه شویم.

نوسانات هزینه‌های تولید را افزایش داده است
این بانوی کارآفرین با اظهار اینکه نوسانات قیمت‌ها، هزینه تولید را افزایش داده است، گفت: چندماه پیش هزینه تمام شده یک عدد توپ ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان بود و اکنون به بیش از ۳۷ هزار تومان رسیده است.

کارآفرینی با توپ در یک روستای بابل| دربی در زمین تولید

وی با عنوان اینکه برای شروع کار ۲۰ میلیون تومان تسهیلات از بهزیستی دریافت کرده بودیم، تأمین نقدینگی را از جمله نیازها بیان کرد و گفت: اگر بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت شود می‌توان نسبت به خرید مواد اولیه و افزایش تولید گام برداشت.

این کارآفرین با اظهار اینکه در حال حاضر به دلیل نبود نقدینگی دست به عصا به تولید می‌پردازیم، گفت: در صورت تأمین نقدینگی و تسهیلات می‌توانیم کارگاه ۲۵ متری و اجاره‌ای را توسعه داد و تجهیزات و دستگاه‌ها را به روز و افزایش دهیم.

در حالی این خانواده کارآفرین برای توسعه کارگاه و تأمین مواد اولیه نیازمند نقدینگی و تسهیلات هستند که کمبود نقدینگی برای راه اندازی و افزایش تولید از مشکلات مهم در استان به شمار می‌رود، حسینقلی قوانلو رئیس سازمان صمت مازندران با بیان اینکه بسیاری از کارآفرینان به دلیل نداشتن سرمایه لازم امکان افزایش تولید و بکارگیری نیروی جدید را ندارند، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش را از جمله نیازهای واحدهای تولیدی در استان ذکر کرد و گفت: برای حمایت از کارآفرینان تسهیلاتی از سوی بانک‌های مختلف و در قالب جهش تولید و رونق آن ارائه می‌شود.

به گزارش مازند نگاه، در حالی که بسیاری از تولیدکننده مشکل تأمین نقدینگی دارند اما شاهد سرمایه گذاری مردم در بانک‌ها و بازار ارز و سکه هستیم و سوق دادن این سرمایه به سمت تولید، می‌تواند موانع فراروی تولیدکنندگان را بردارد.

انتهای پیام

منبع:بازار



  • دوشنبه, 17 آبان , 1400 ساعت : 08:41:22
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 3017