شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 11 May 2024

پرداخت تسهیلات خرید دستگاه نشاکار برای پیشگیری از کرونا/ برای نشاکاری سنتی عجله نشود

رئیس جهاد کشاورزی استان مازندران از پرداخت ۱۰ روزه تسهیلات از سوی بانک کشاورزی و خرید دستگاه نشاکار به عنوان یک اقدام مهم ستاد پیشگیری از ویروس کرونا برای افزایش نشاکاری مکانیزه در استان خبر داد.



به گزارش«مازند نگاه»  عزیزالله شهیدی‌فر رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در جلسه ستاد استانی مقابله با کرونا با بیان اینکه به اندازه کافی دستگاه نشاکار در استان تهیه و تدارک شده، گفت: شالیکاران در انجام نشاکاری سنتی عجله نکنند و تا جایی که می‌توانند از ظرفیت دستگاه نشاکار فراهم شده، بهره بگیرند.

وی افزود: علاوه بر این که بانک‌های نشا با حداکثر و حتی بیشتر از ظرفیت در حال تهیه بوته برای انجام نشا کاری مکانیزه هستند، بسیاری از شالیکاران نیز با تهیه سینی در صدد تهیه بوته شالی برای کشت با دستگاه شدند.

شهیدی فر ادامه داد: اگرچه روستاییان تاکنون به درستی همه موارد را رعایت کردند ولی از امروز که حدود ۶۰ درصد نشاکاری باید به صورت سنتی و با به‌کارگیری کارگران انجام شود، این موضوع به دغدغه جدی استان تبدیل شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با شروع نشا کاری دغدغه شیوع ویروس کرونا جدی است واگر موارد مهم در رعایت پروتکل های بهداشتی از جمله تردد، اسکان، تهیه غذا و صرف آن و مهم‌تر از همه بکارگیری کارگران مورد بی‌توجهی قرار بگیرد، ممکن است شاهد شیوع بیماری باشیم.

وی پرداخت ۱۰ روزه تسهیلات از سوی بانک کشاورزی و خرید دستگاه نشاکار را به عنوان یک اقدام مهم ستاد پیشگیری از ویروس کرونا برای افزایش نشاکاری مکانیزه در استان عنوان کرد.

شهیدی‌فر ممنوعیت استفاده از کارگران غیربومی در کشت برنج را جدی دانست و گفت: طبق برنامه امسال نیمی از کشت برنج استان به صورت کاملا مکانیزه خواهد بود که به نسبت به کارگیری کارگر نیز کم می‌شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران یادآور شد: انجام نشاکاری در سال زراعی جاری را درسطح حدود ۲۱۵ هزار هکتار پیش‌بینی کرد و گفت: حدود ۱۰۰ هزار هکتار به روش کاملا مکانیزه کشت خواهد شد.

بر اساس آمار جهاد کشاورزی مازندران هم اکنون ۳ هزار دستگاه نشا کار در مازندران وجود دارد و طبق مصوبه استانداری با تخصیص اعتبار و تسهیلات ارزان قیمت بانک کشاورزی ۳۰۰ دستگاه نشاکاری آماده تحویل به متقاضیان است.

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز اظهار کرد:  موانع بانکی و اداری خرید نشاکار را برداشتیم تا میزان کشت مکانیزه افزایش یابد.

وی اضافه کرد: مطابق گزارش ارائه شده توسط جهادکشاورزی مازندران، امسال شاهد کشت مکانیزه نیمی از اراضی شالیکاری خواهیم بود که روندی رو به رشد و امیدوارکننده است.

انتهای پیام

منبع:فارس



  • چهارشنبه, 27 فروردین , 1399 ساعت : 09:31:31
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 2751