چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Wednesday 24 April 2024

«فیاضی» هم مجوز ورود به ساختمان شهید رجایی را نگرفت/ آموزش و پرورش باز هم بی‌وزیر ماند!

مسعود فیاضی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، مانند حسین باغگلی نتوانست مجوز ورود به ساختمان شهید رجایی را کسب کند.



«فیاضی» هم مجوز ورود به ساختمان شهید رجایی را نگرفت/ آموزش و پرورش باز هم بی‌وزیر ماند!

به گزارش مازند نگاه، امروز جلسه رأی اعتماد برای انتخاب وزیر آموزش و پرورش دولت سیزدهم در مجلس شورای اسلامی برگزار شد تا کابینه آیت‌الله رئیسی تکمیل شود.

گزینه پیشنهادی اول رئیس‌جمهور برای وزارت آموزش و پرورش، حسین باغگلی بود؛ او سوم شهریور امسال نتوانست اعتماد نمایندگان مجلس را کسب کند و تنها گزینه پیشنهادی بود که به کابینه راه نیافت؛ عمده ایرادی که نمایندگان به باغگلی گرفته بودند، عدم اشراف و آشنایی او با وزارت آموزش و پرورش بود.

بعد از این ماجرا، رئیس‌جمهور چهارم شهریور، علیرضا کاظمی را به عنوان سرپرست آموزش و پرورش معرفی کرد تا با فراغ‌بال، برای بررسی و انتخاب گزینه بعدی فرصت داشته باشد.

این فرصت بیش از ۲ ماه و نیم به طول انجامید و در نهایت۱۷ آبان، مسعود فیاضی به عنوان وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش به مجلس معرفی شد.

انتخاب فیاضی با حواشی متعددی همراه شد؛ نسبت فامیلی با شهردار تهران و موضوع مدرک تحصیلی از جمله این موارد بود؛ هرچند که فیاضی بارها و بارها نسبت به ارتباط دوستی خود با شهردار تهران از سال‌ها قبل‌تر تأکید کرده بود و درباره مدرک تحصیلی خود نیز به طور کامل توضیح داده بود، اما برخی افراد همچنان به تخریب ادامه می‌دادند.

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز به عنوان کمیسیون تخصصی، به بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی پرداخته بود، در نهایت به صلاحیت وی رأی نداد و همه این موارد موجب شد که آرای فیاضی در مجلس کافی نباشد و او نتوانست مجوز ورود به ساختمان شهید رجایی را کسب کند.

*وزیر بعدی چه زمانی معرفی می‌شود؟

با عدم رأی اعتماد مجلس به مسعود فیاضی، دومین گزینه پیشنهادی برای وزارت آموزش و پرورش هم نتوانست صلاحیت سکانداری این وزارتخانه را به دست آورد.

اما وزیر بعدی چه زمانی معرفی می‌شود و سرپرستی وزارت آموزش و پرورش چقدر ادامه خواهد داشت. طبق قانون اساسی مهلت سرپرستی وزارت آموزش و پرورش ۳ ماهه است.

در اصل‏ یکصد و سی و پنجم قانون اساسی آمده است: رئیس‏ جمهور می‌تواند برای‏ وزارتخانه‏‌هایی‏ که‏ وزیر ندارند حداکثر برای‏ مدت‏ سه‏ ماه‏ سرپرست‏ تعیین‏ کند.

علیرضا کاظمی چهارم شهریور به عنوان سرپرست منصوب شد و مدت سرپرستی وی نیز نهایتا ۴ آذر به پایان می‌رسد و از امروز که ۲۵ آبان است، هنوز زمان سرپرستی وی پایان نپذیرفته است.

سید نظام الدین موسوی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: از فرصت سه ماهه‌ای که امکان اداره وزارتخانه با سرپرست وجود دارد، فقط ۷ روز باقی مانده و بر اساس تفسیری که شورای نگهبان از اصل ۱۳۵ قانون اساسی دارد، رئیس جمهور فقط یک فرصت سه ماهه برای اداره یک وزارتخانه با سرپرست دارد و اینطور نیست که این فرصت سه ماه دیگر تمدید شود.

وی افزود: بر این اساس، یا رئیس جمهور باید تا هفته آینده و در فرصت باقیمانده وزیر پیشنهادی جدیدی معرفی کند و یا اینکه اگر بخواهند سرپرست انتخاب کنند و فرصت طولانی‌تری داشته باشند، باید از مجاری قانونی که در قانون اساسی پیش‌بینی شده، مجوز بگیرند؛ البته بر اساس عُرف شکل گرفته در اقدام رؤسای جمهور گذشته، در این موارد باید مجوز و اذن مقام معظم رهبری گرفته شود.

* بررسی صلاحیت آموزش و پرورش با دقت و حساسیت

کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مقدمه گزارش درباره بررسی صلاحیت مسعود فیاضی، اعلام کرد: «وزارت آموزش و پرورش بزرگترین وزارتخانه کشور از نظر تعداد ادارات مستقل شهرستان و منطقه (۶۳۰ مورد)، حجم بالای نیروی انسانی مشغول به کار و همچنین حساس‌ترین وزارتخانه در تربیت فرزندان جامعه و آینده‌سازان کشور است.

پرواضح است مدیریت مجموعه‌ای با حدود یک میلیون نیروی انسانی فرهیخته که به تعلیم و تربیت فرزندان جامعه مشغول می‌باشند، امری بسیار مهم و حساس است.

خوشبختانه با تأکیدات مقام معظم رهبری، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است و درواقع ریل‌گذاری لازم برای ارتقای آموزش و پرورش فراهم شده است.

نیاز امروز جامعه، عملیاتی شدن سند تحول به طور متوازن، با در نظر گرفتن شرایط روز است که نیازمند مجریان هوشمند و با تجربه و توانمند است. لازم است مدیریت آموزش و پرورش کشور، با سرعت و دقت به ارائه برنامه‌های اجرایی و عملی بپردازد و با شناسایی موانع، در جهت رفع آنها گام بردارد.

با توجه به اهمیت موضوع، کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری با دقت و و سواس خاص، صلاحیت وزیر پیشنهادی وزارت مهم آموزش و پرورش را بررسی کرد».

بر این اساس، انتخاب وزیر شایسته و مناسب برای وزارت آموزش و پرورش از اهمیت برخوردار است و نمایندگان مجلس هم تلاش می‌کنند تا وزیری شایسته انتخاب شود.

* آموزش و پرورش باز هم بی‌وزیر ماند!

این روزها، موضوع انتخاب وزیر آموزش و پرورش از موضوعات روز کشور است؛ آقای نوری یکی از دبیران آموزش و پرورش، اظهار کرد: ما معلمان به شدت نسبت به شرایط موجود گلایه‌مند هستیم. در حال حاضر هنوز تکلیف مدرسه دانش‌آموزان مشخص نیست و معلمان واقعا در بین آموزش حضوری و مجازی گرفتار شدند.

وی ادامه داد: عدم حضور وزیر آموزش و پرورش در این وزارتخانه موجب می‌شود که خیلی از برنامه‌ها و فعالیت‌ها ابتر بماند و اقدامات تحولی جدید متناسب با برنامه‌های رئیس‌جمهور هنوز شروع نشده است.

آقای فراهانی از معلمان شهرستانهای استان تهران نیز معتقد است که آموزش و پرورش به وزیر نیاز دارد و سه ماه فعالیت با سرپرست، این وزارتخانه را در رکود قرار داده است.

وی ادامه داد: سرپرست وزارت آموزش و پرورش فقط می‌تواند وزارتخانه را سرپا نگه دارد و برنامه کوتاه مدت داشته باشد اما اصل اقدامات باید توسط وزیر آموزش و پرورش صورت گیرد که وزارت آموزش و پرورش به دلیل مشکلات پیش آمده، سه ماه هست که وزیر ندارد و از وزارتخانه‌های دیگر ۳ ماه عقب‌تر است.



  • سه شنبه, 25 آبان , 1400 ساعت : 11:45:29
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 3206