به گزارش مازندنگاه،احمد حسین زادگان در این نشست افزود: اتحادیه اقتصادی اورآسیا ظرفیت ها و پتانسیل های خوبی برای ورود کالاهای ایرانی به خصوص مازنی به این بازار دارد و برقراری تعرفه ترجیحی فرصت مناسبی است تا بتوانیم ورود بیشتری به این بازار داشته باشیم.
رییس شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی مازندران با بیان این که کشورهایی که از این فرصت و تعرفه های مطرح درست استفاده کنند بیشتر از این ظرفیت بهره می برند، اظهار داشت: تشکیل ستاد راهبری اورآسیا برای آشنایی بهتر و ورود آگاهانه تجار و صادرکنندگان مازنی به این بازار فعالیت می کند و تمام دستگاههای دولتی باید در کنار بخش خصوصی برای برداشتن موانع صادرات و ورود محکم به این بازار وارد گود شوند.
حسین زادگان با اشاره به آمار صادرات ایران به کشورهای اورآسیا و واردات از این کشورها پس از برقراری تعرفه ترجیحی، خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی تراز بازرگانی ما با این کشورها با گذشت حدود دو ماه از برقراری این تعرفه نشان می دهد که همچنان ورود ما به این بازار جدی نشده است.
مقام عالی دولت در مازندران با بیان این که تفاهمنامه های بسیاری را با کشورهای مختلف منعقد کردیم و ظرفیت ها و مزیت های بازارهای هدف در اتحادیه اورآسیا و … را می شناسیم، تاکید کرد: باید بصورت جدی تری در حوزه صادرات وارد شویم و از تجربه کسانی که در این منطقه کار کردند، استفاده کنیم.
وی اظهارداشت: برقراری تعرفه ترجیحی برای صادرات و واردات بین کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا برای کشوری می تواند انتفاع بیشتر داشته باشدکه صادرات خود را در شرایط موجود به کشورهای عضو افزایش دهد.
نماینده عالی دولت در مازندران خاطرنشان کرد: بررسی اولیه نشان می دهد که بازار کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا بیشترین نیازشان به محصولات کشاورزی و صنایع تبدیلی کشاورزی است و استان مازندران در این ارتباط دست بالا را نسبت به سایر استان های کشور در تولید این محصولات دارد.
حسین زادگان تصریح کرد: برای تسهیل در صادرات کالا به کشورهای عضو اتحادیه اورآسیا رایزنی برای برقراری پرواز با برخی از کشورهای عضو این اتحادیه از جمله اکتائو قزاقستان و باکو در آذربایجان با دو شرکت هواپیمایی وارش و ماهان انجام شد.
وی خاطرنشان کرد: این شرکت های هواپیمایی آمادگی خود را برای برقراری پرواز خارجی با کشورهایی که درخواست بیشتری وجود دارد را اعلام کردند و برقراری این پرواز ها می تواند کمک خوبی برای تجار و بازرگانان ما برای سفر به این کشورها و تسهیل در امر صادرات باشد.
وی افزود: رسانه ها و صدا و سیما، برای شناخت فرصت ها و ظرفیت های اتحادیه اورآسیا؛ برنامه ها، یادداشت ها و تحلیل های آگاه کننده و آموزشی تهیه و منتشر نمایند.