یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 28 April 2024
استاد و پژوهشگر ارشد و ایرانی ژنتیک مولکولی مطرح کرد

رتبه نخست شمال کشوردر ابتلا به «سرطان مری»/استفاده زیاد از کودهای شیمیایی در کشاورزی

استاد و پژوهشگر ارشد و ایرانی ژنتیک مولکولی در مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، گفت: در شمال کشور یک ناحیه چند صد کیلومتری وجود دارد که میزان شیوع سرطان مری بالاتر از سایر استان‌های کشور است و در واقع رتبه اول را در شمال کشور دارد.



به گزارش  مازند نگاه، پروفسور ناصر پارسا در حاشیه سفر به روستای گردشگری کندلوس که به همت و دعوت مرکز نیکوکاری دلارام حامی مادی و معنوی درمان‌جویان مبتلا به سرطان برای ویزیت و مشاوره رایگان انجام شد، در گفت‌وگوبا فارس، با اشاره به اینکه آمار مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در ایران رتبه اول را دارد، اظهار کرد: سرطان در رده دوم قرار گرفته است و  ۲۷۰ نوع سرطان بر اساس پاتولوژی بافت‌های بدن انسان وجود دارد.

* ابتلا سالانه ۱۱۰ هزار نفر

وی افزود: هر ساله حدود ۱۱۰ هزار نفر به بیماری سرطان مبتلا شده و این آمار به تعداد بیماران مبتلا به سرطان سال‌های گذشته اضافه می‌شوند که تعدادی درمان شدند و تعدادی دیگر در حال درمان هستند.

پارسا تصریح کرد: آمار دقیقی از میزان و تعداد بیماران سرطانی در هر یک از استان‌های کشورمان وجود ندارد ولی دفتر اداره سرطان وزارت بهداشت در حال بررسی و محاسبه برای به دست آوردن میزان دقیق بیماران سرطانی در هر استان از کشور ایران است.

*رتبه نخست شمال کشور در ابتلا به «سرطان مری»

استاد و پژوهشگر ارشد و ایرانی ژنتیک مولکولی در مؤسسه ملی بهداشت آمریکا گفت: در شمال کشور یک ناحیه چند صد کیلومتری وجود دارد که میزان شیوع سرطان مری بالاتر از سایر استان‌های کشور است و در واقع رتبه اول را در شمال کشور دارد.

وی اضافه کرد: تیم‌های علمی و اساتید در این حوزه، فعالیت‌ها و تحقیقات بسیار فراوانی انجام دادند تا دریابند در سطح مولکولی، ژنتیک و نیز از نظر نوع مصرف تغذیه، ترشی‌ها، برنج داغ، چای داغ و بسیاری احتمالات دیگر چه اتفاقاتی در بدن انسان رخ می‌دهد که سلول‌های مری سرطانی می‌شود ولی هنوز به‌طور دقیق مشخص نیست علت سرطان مری چیست.

پارسا با بیان اینکه بیماری سرطان در بدن انسان تصادفی اتفاق می‌افتد و می‌تواند هنرپیشه، ورزشکار، کارگر، دانشجو و… هر انسانی را مبتلا کند، عنوان کرد: ۸۰ درصد سرطان‌ها در سنین بالای ۶۰ سال اتفاق می‌افتد زیرا هر چه عمر انسان بالاتر برود زمان بیشتری در معرض مواد شیمیایی یا فاکتورهایی که ایجاد سرطان می‌کند، قرار می‌گیرد.

* ۱۰ عامل اصلی بروز سرطان

وی با اشاره به اینکه ۱۰ عامل اصلی موجب بروز سرطان در بدن انسان می‌شود، اذعان کرد: مصرف دخانیات مانند سیگار، قلیان و … نخستین عامل بروز سرطان در بدن انسان است و بی‌نهایت برای بافت‌های بدن مضر و خطرناک است و در حدود ۱۶ نوع سرطان و ۲۰ نوع بیماری تنفسی تولید می‌کند.

این استاد و پژوهشگر ارشد و ایرانی ژنتیک مولکولی اضافه کرد: در دود سیگار ۴ هزار نوع ماده شیمیایی وجود دارد که ۷۰ نوع آن بر اساس شواهد و مستندات علمی قوی، سرطان‌زا است و در حال حاضر حدود ۶۰۰ هزار نفر به همین علت آلوده و دچار سرطان هستند و من همواره در طول ۳۰ سال سخنرانی در جاهای مختلف بی‌نهایت بر روی پیشگیری از بروز بیماری سرطان تأکید کردم.

وی بر مصرف تغذیه‌ مواد غذایی سالم و ارگانیک تأکید و اظهار کرد: پیشگیری مقدم بر درمان است و آموزش و آگاهی دادن در این زمینه ضروری است و به همین منظور تغییر یا اصلاح در سبک زندگی برای پیشگیری از بروز بیماری سرطان بسیار مهم است که باید از آموزش و پرورش و مدارس فرهنگ‌سازی و آموزش شروع شود تا نوجوانان و جوانان به سمت مصرف دخانیات نروند.

* کودهای شیمیایی در کشاورزی

پارسا با اشاره به اینکه متأسفانه به میزان زیادی از کودها و آفت‌کش‌ها شیمیایی در کشاورزی استفاده می‌شود، تصریح کرد: اصلاح ژنتیکی در حوزه کشاورزی بسیار مرسوم شده است که به طور مثال همین گوجه فرنگی که همه استفاده می‌کنند اگر ارگانیک باشد باید وقتی آن را در دستان خود فشار می‌دهیم آب درون آن حدود یک متر به بیرون پرتاب شود ولی گوجه‌ای که الان مورد استفاده قرار می‌گیرد چیزی شبیه به پلاستیک است و خاصیت ارگانیکی ندارد.

وی ادامه داد: چرا باید این چنین تغییرات ژنتیکی در کشاورزی ایجاد شود تا محصولات کشاورزی، مرکبات و میوه‌جات به مدت شش تا یک‌سال در انبار دوام بیاورد و خراب نشود در حالی که کیفیتش با محصول ارگانیک بسیار فرق دارد.

استاد و پژوهشگر ارشد و ایرانی ژنتیک مولکولی در مؤسسه ملی بهداشت آمریکا، خاطرنشان کرد: یادم می‌آید وقتی در زادگاهم بروجرد مدرسه می‌رفتم و زمستان فرا می‌رسید، پرتقال به بازار می‌‌آمد در آن زمان پرتقال تنکابن بسیار معروف بود و زمانی که آن را پوست می‌کندیم بو و عطر آن تا شعاع حدود ۴ متر در محیط اطرافش پخش می‌شد ولی الان پرتقال، سیب، هلو، گلابی و امثالهم با چنین کیفیت و عطری به ندرت پیدا می‌شود و این به دلیل تغییرات در ترکیبات سبزیجات و میوه‌جات است.

* دریاچه‌های آلوده و سموم کشاورزی

وی افزود: اگر دریاچه‌های ما آلوده به مواد شیمیایی باشند بنابراین تمامی گوشت‌های آبزی، ماهیان و میگوها هم آلوده هستند.

دکتر پارسا گفت: اگر از آفت‌کش‌ها بیش از حد نیاز در کشاورزی استفاده شود و آن سموم در مغز میوه‌ها نفوذ کنند و با آب هم از بین نرود، زمانی که سر سفره‌های غذایی انسان قرار بگیرند در حقیقت کل خانواده در معرض آسیب ناشی از مواد شیمیایی قرار می‌گیرند.

وی عنوان کرد: در طبیعت ۱۰۰ هزار مواد شیمیایی وجود دارد که ۷۰۰ نوع آن سرطان‌زا است که هر روز در معرض آن قرار داریم ولی چون آن‌قدر میزان آن کم است نمی‌تواند زیاد آسیب بزند و بدن ما انسان‌ها چون در معرض همه مواد شیمایی موجود در طبیعت وجود دارد، مطمئن باشید که از هر سه نفر، در بدن یک نفر سلول سرطانی وجود دارد و خودش نمی‌داند اما چون سیستم ایمنی بدن انسان بسیار قوی است، آن را از بین می‌برد بی‌آنکه فرد بداند.

این پژوهشگر ارشد ژنتیک مولکولی با تأکید بر اینکه باید درمان سرطان باید در حد استاندارد بین‌المللی باشد، اظهار کرد: بزرگ‌ترین دشمن انسان در بروز سرطان، سن انسان است نه بیماری‌ها، چون هر چه قدر سن انسان بالاتر می‌رود سیستم متابولیک بدن روزبه روز ضعیف‌تر می‌شود.

وی بیان کرد: یک‌صد تریلیون سلول در بدن انسان وجود دارد که با فرا رسیدن دوران کهولت سن، این سلول‌ها به مرور از کار می‌افتند و جثه کوچک‌تر شده و متابولیسم غذایی ضعیف‌تر می‌شود.

پارسا با ابراز نگرانی از مصرف بالای پنبه نسوز در ایران که سرطان‌زا است و ریه‌ها را درگیر می‌کند، گفت: گاز «رادون» نیز که از تجزیه سنگ اورانیوم در زیرزمین بیرون می‌آید، سرطان‌زا است و برای نخستین در زیر زمین خانه‌ها جمع می‌شود و زمانی که بر اثر زلزله زمین شکافته می‌شود، بیرون می‌آید و مانند اکسیژن بو و رنگ ندارد و قابل حس نیست.

وی خاطرنشان کرد: سالانه ۲۵ هزار کودک زیر ۵ سالگی در آمریکا و اروپا مبتلا به سرطان شش می‌شدند که پس از انجام مطالعات اپیدمیا‌لوژی و آماری صورت گرفت مشخص شد که علت آن گاز «رادون» بوده است چون خانواده‌هایی که در مناطق سردسیر شمال آمریکا و اروپا زندگی می‌کردند به دلیل بارش برف تا ارتفاع دو متری، بچه‌های خود را برای بازی کردن به زیرزمین می‌فرستادند در حالی که اطلاعی درباره موضوع گاز «رادون» نداشتند و بنابراین گذاشتن پنجره و دستگاه تهویه هوا در زیرزمین خانه‌ها برای گردش هوا و خارج کردن گاز «رادون» بسیار مثمرثمر است.

این استاد ایرانی ژنتیک مولکولی، اظهار کرد: استرس‌های زندگی باید مدیریت شود هر چند به طور مستقیم موجب سرطان نمی‌شود ولی با تضعیف سیستم ایمنی بدن شده و می‌تواند مسیری برای تولید سرطان در بافت‌های مختلف بدن شود.

* مواد غذایی سوخته

وی بیان کرد: مواد غذایی که نیاز به پخت‌و‌پز و سرخ‌کردن دارند باید صحیح و با روغن‌های مناسب انجام شود و مواد غذایی سوخته مانند گوجه سوخته، ته‌دیگ، نان و برنج سوخته و امثالهم را نباید مصرف کرد.

پارسا با تأکید بر اینکه سرطان پایان زندگی نیست چون خیلی‌ها درمان می‌شوند و به زندگی عادی خود باز می‌گردند، عنوان کرد: ۵۰ درصد بیماری‌های سرطان با پیشرفت علم و داروها کاملاً درمان می‌شوند و با توجه به سرعت پیشرفت‌های علم پزشکی در سطح سلول‌های مولکولی، می‌توان امیدوار بود که تا ۱۰ سال آینده حدود ۸۰ درصد بیماری‌های سرطانی را درمان کرد.

* ورزش مؤثرترین شیوه پیشگیری

وی گفت: ورزش یکی از مهم‌ترین و مؤثرترین شیوه برای پیشگیری از بیماری‌ها به ویژه سرطان است و ورزش کردن برای افراد در سنین مختلف هیچ محدودیتی ندارد و روزانه حتماً باید ورزش کرد حتی اگر قدم زدن باشد که بسیار مفید و اثربخش است.

 پروفسور ناصر پارسا در سفر خود به روستای گردشگری کندلوس مازندران، به ابتکار مرکز نیکوکاری دلارام در اقدامی خداپسندانه و خیرخواهانه اقدام به ویزیت رایگان بیماران مبتلا به سرطان کرد.

انتهای پیام

منبع:فارس



  • سه شنبه, 15 آبان , 1397 ساعت : 11:34:22
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 637