شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 27 April 2024

حاشیه‌سازی مجازی‌ها برای مدیران اجرایی در مازندران

طرح برخی اظهارنظرهای تند علیه مجموعه مدیران دولتی در فضای مجازی مازندران طی روزهای اخیر و پس از بازداشت یکی از مدیران استانداری به اتهام مسائل مالی ، جریانی از سوءرفتارهای سیاسی را در این فضا ایجاد کرده که به اعتقاد مسئولان می‌تواند آسیبی برای آینده مازندران محسوب شود.



به گزارش مازند نگاه به نقل از ایرنا، با نزدیک شدن به پایان دولت دوازدهم اظهارنظرها علیه دولت و مجموعه‌های منتسب به دولت در استان‌ها روند رو به رشدی گرفته و در برخی استان‌ها مانند مازندران به جریانی پررنگ در فضای مجازی تبدیل شده است. این پدیده اجتماعی که معمولا به شکلی کمرنگ‌تر در دوره‌های گذشته نیز دیده می‌شد ، در این دوره به دلیل افزایش نفوذ فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در جامعه بیشتر به چشم می‌خورد.

طی هفته‌های اخیر مسائلی درباره تعدادی از مدیران مازندران در فضای مجازی مطرح شده و برخی تخلفات رخ داده نیز به طور مستقیم با انتشار عکس‌نوشته‌ها یا ویدئوهایی به بعضی از مدیران استان نسبت داده شد. حتی پس از مطرح شدن تخلف مربوط به تالاب نفتی فرح‌آباد ساری در برخی شبکه‌های اجتماعی ساری و مازندران ، مطالبی مبنی بر دست داشتن استاندار و خانواده و بستگان او در این تخلف مطرح شد؛ ادعایی که بدون هرگونه مستندی مطرح شد در حالی که اصل ماجرا صرفا اقدام به تغییر کاربری زمین توسط مالک زمین بود و ارتباطی با هیچ نهاد و دستگاه یا مسئولی نداشت.

این خط حاشیه سازی علیه مدیر ارشد دولت در استان با وجود برخورد ماشین تخریب حاشیه سازان به « کاهدون » تالاب نفتی ساری مشخص شدن جزییات ماجرای این تالاب از سوی دستگاه قضایی ، همچنان ادامه یافت و از هفته گذشته با انتشار خبر دستگیری یکی از مدیران کل استانداری وارد مرحله جدیدی شد تا جایی که واکنش شخص استاندار را برای نخستین بار طی حدود سه سال سکانداری در استانداری به دنبال داشته است.

واکنش استاندار

احمد حسین زادگان که از آذر ماه سال ۹۷ سکان استانداری مازندران را در دست گرفت تاکنون تلاش کرد با خویشتنداری ، زخم ناسور اختلافات درون استانی را بر سر مسایل مختلف التیام بخشد و با این که بارها هجمه هایی متوجه او و خانواده اش شد ، با سکوت از کنار آن عبور کرد ، ولی این بار در آستانه پایان فعالیت دولت تدبیر و امید ، حاشیه سازی متوجه مجموعه مدیران اجرایی استان شد و حاشیه سازان در تلاشند تا خشک و تر را با هم یکجا بسوزانند . شاید به همین خاطر بوده است که نماینده عالی دولت در مازندران بتازگی در نشست شورای برنامه ریزی استان نسبت به تبعات چنین هجمه هایی به سرمایه های مدیریتی استان واکنش نشان داد و همگان را به تن دادن رویه قانونی و منحرف نکردن قطار توسعه استان از مسیر اصلی فراخواند.

حسین‌زادگان دیروز شنبه در جمع خبرنگاران با اظهار این که « جریان‌های مخرب آسیبی جدی برای آینده مدیریتی استان است » ، گفت : در مدت فعالیتم به عنوان استاندار عمدتا نسبت به این رفتارها از حقوق خودم گذشتم و سکوت کردم ؛ چون معتقدم اگر یک طرف این دعواها بایستم و به این اخبار کذب و حرف‌های بی‌اساس پاسخ بدهم زمانی برای کار کردن باقی نمی‌ماند.

حاشیه‌سازی مجازی‌ها برای مدیران اجرایی در مازندران

استاندار مازندران: اگر زشتی این سوءرفتار از بین برود هیچ کدام از ارکان مدیریتی و مسئولان از هر قوه‌ای که باشند دیگر از این بداخلاقی در امان نخواهند بود.

استاندار مازندران با تأکید بر ضرورت تقویت روحیه همگرایی در استان ، تصریح کرد: طی این مدت با وجود انواع چالش‌های طبیعی و غیرطبیعی از معدود استان‌هایی بودیم که مسئولان همه نهادها برای حل مشکل کنار هم ایستادند ، اما عده‌ای هستند که حالا به صورت سازمان‌یافته این همگرایی را نشانه گرفته‌اند. یکی از دلایل عقب‌ماندگی در استان همین بحث‌های انحرافی است که منجر به واگرایی در استان شده و به شدت به توسعه آسیب می‌رساند.

وی اشاره‌ای هم به بازداشت یکی از مدیران استانداری کرد و افزود : من هم پشتیبان برخورد با متخلفان هستم و معتقدم با تخلف در هر جایگاهی باید بشدت برخورد شود. این خواست مردم و رهبری نظام است. هرگز هیچ خط قرمزی در برخورد با افراد متخلف در حوزه‌های اجرایی نداشته و ندارم و هیچ توصیه‌ای هم برای مدیرانی که تخلف کردند به هیچ نهادی نکردم تا مانع برخورد با آنان شوم.

حسین زادگان گفت : هر مدیری در حوزه اختیاراتش ممکن است خطا کند و این مدیر می‌تواند از دستگاه اجرایی، مجلس یا از دستگاه قضایی باشد ، اما نباید تخلف یک یا چند مدیر را به همه مدیران استان نسبت دهیم.

آسیب به روند مدیریت

رفتارهایی که توسط عده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی علیه مدیران دولتی مازندران از جمله استاندار انجام می‌شود، به اعتقاد کارشناسان و مدیران دولتی می‌تواند زمینه را برای فعالیت مدیران بعدی نیز دشوار کند.

استاندار مازندران نیز در اظهارات خود به این موضوع اشاره کرده و با تأکید بر این که هدفش از بیان این اظهارنظرها مطرح کردن مساله‌ای شخصی نیست، گفت : نمی‌خواستم وارد این بحث‌ها شوم ، اما اگر زشتی این سوءرفتار از بین برود هیچ کدام از ارکان مدیریتی و مسئولان از هر قوه‌ای که باشند دیگر از این بداخلاقی در امان نخواهند بود.

وی افزود : مدیران دولت جدید باید در همین جایگاه‌ها و کرسی‌ها که امروز توسط عده‌ای در حال تخریب ناجوانمردانه است ، به مردم خدمت کنند. این اتهامات و رفتارهای تخریبگرانه و تهمت‌های بی‌اساس مردم را نسبت به نظام و حاکمیت بدبین می‌کند و بین آن‌ها فاصله می‌اندازد.

استاندار مازندران: هر مدیری در حوزه اختیاراتش ممکن است خطا کند و این مدیر می‌تواند از دستگاه اجرایی، مجلس یا از دستگاه قضا باشد. اما نباید تخلف یک یا چند مدیر را به همه مدیران استان نسبت دهیم.

به اعتقاد کارشناسان ، هشدار حسین زادگان در باره تبعات هجمه مجازی به مدیران اجرایی استان و دمیدن بر اختلافات درون استانی نه تنها بر حرکت قطار توسعه استان که از سه سال پیش با قرار گرفتن یک فرد بومی شتاب گرفته است ، تاثیر منفی می گذارد ، بلکه ممکن است حرکت آن را متوقف یا معکوس کند.

به اعتقاد این کارشناسان ، طی سه سال گذشته بسیاری از مشکلات مزمن استان به خاطر همگرایی ایجاد شده تا حدودی سامان پیدا کرد که از جمله آن می توان به آزاد سازی حریم دریا ، شتاب گرفتن طرح های زیرساختی از جمله تکمیل کنارگذرها و تعریض جاده ها ، نزدیک شدن مطالبه ۳۰ ساله مازندران در باره داشتن منطقه آزاد به خط تحقق ، ساماندهی وضعیت پسماند و زباله ها و خارج کردن این معضل از کلاسه پرونده های امنیتی و رنگ باختن اختلافات منطقه ای از سطوح استانی گرفته تا شهرستانی و روستایی اشاره کرد .

بررسی گزارش های آماری رسمی هم نشان می دهد در این مدت به خاطر تعامل و همگرایی در استان ، میزان برخورداری و بهره مندی مازندران از اعتبارات ملی و مزایای توزیعی در سطح کشور بهبود یافته در نتیجه با وجود تحریم های سخت و شیوع کرونا در ۲  سال گذشته ، مازندران در شاخص های مختلف اقتصادی و اجتماعی مانند کاهش نرخ بیکاری و افزایش میزان سرمایه گذاری روند رو به پیشرفت را در مقایسه با سایر استان ها طی کرده است.

نگرانی از تاثیرگذاری هجمه های هدفمند چند هفته اخیر بر روند توسعه استان و حتی کار مدیران در دولت آینده سبب شده است تا عده ای این مطالبه را از دستگاه های نظارتی و قضایی مطرح کنند که هر چه زودتر مستمسک های اینگونه هجمه ها را از دسترس حاشیه سازان دور کنند. این افراد

بر این باورند که اگر واقعا تخلفی در بین مدیران استان دیده شده نباید در برخورد با آن‌ها تعلل کرد و بیان مبهم و سربسته برخی اظهارات در فضای مجازی جز این که سبب بدبین کردن مردم به کل جامعه شود ، نتیجه دیگری نخواهد داشت. از نگاه این گروه، برپا کردن هیاهو برای متخلف نشان دادن یک مجموعه مدیریتی در تضاد با مبارزه با فساد مالی و مدیریتی است.

مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری مازندران در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: اگر کسانی هستند که تخلف مدیریتی دارند و این گروه نیز آن ها را می شناسند، خواست همه مردم و مدیران پاکدست و مجموعه نظام است که آن‌ها را هر چه زودتر معرفی کنند تا برخورد لازم انجام شود. آن چه که باعث فاصله افتادن بین مردم و نظام می‌شود همین فسادهای اقتصادی است و به همین دلیل هیچ کس مخالف برخورد با متخلفان نیست.

با مدیر متخلف برخورد شود

عباس مهدوی افزود : استاندار نیز همیشه اعلام کرد که با این تخلفات باید با جدیت برخورد شود. حتی در جلسات خصوصی اظهارات تندتر و صریح‌تری نسبت به این موضوع داشت و معتقد است کسانی که در دستگاه‌های حاکمیتی، امنیتی، نظارتی و دولتی تخلف می‌کنند باید با جدیت بیشتری محاکمه شوند و موشکافانه‌تر با آن‌ها برخورد شود ، اما هیاهو و ربط دادن یک پرونده که در حال بررسی است به مدیر ارشد استان، پیامدی جز ضعیف کردن جایگاه مدیریتی در مازندران ندارد.

حاشیه‌سازی مجازی‌ها برای مدیران اجرایی در مازندران

وی اد امه داد : این که پای خانواده مدیران را بدون مدرک و سند به میان می‌کشند ، یا تهمت‌های مختلف می‌زنند چیزی جز بی‌اخلاقی نیست. اگر تخلفی رخ داده ما هم معتقدیم باید برخورد شود. اتفاقی اخیرا افتاده و فرد در مرحله تفهیم اتهام قرار دارد. دستگاه قضایی هم در حال انجام مراحل قانونی است ، اما ربط دادن این ماجرا به کل مجموعه دولت و مدیریت در استان بی‌اخلاقی است. این رفتارها سیاسی است و روزی دامن باقی مسئولان را هم خواهد گرفت.

این مسئول ، سکوت برخی مسئولان و دستگاه‌های نظارتی در واکنش به این رفتارهای مخرب را نیز عجیب دانست و خاطرنشان کرد : زمانی مدعی‌العموم فراوان داشتیم ، اما الان خبری نیست. کسی نمی‌گوید به جایگاه حقوقی بی‌حرمتی نکنید. اصلا اینجا بحث فرد مطرح نیست. ولی فردا شخص دیگری استاندار می‌شود و اگر این جایگاه تخریب شود و تخریب چهره‌ها با ساختن جریان‌های مبتنی بر دروغ باب شود ، دیگر در استان نمی‌شود کاری از پیش برد.

مدیرکل روابط عمومی استانداری مازندران تصریح کرد: طی این مدت اظهارنظرهایی را می‌بینیم و می‌شنویم که گاهی تصور می‌کنیم این افراد از سیاره دیگری به مازندران آمده‌اند و چالش‌های متعدد سه سال اخیر مانند سیل‌های گسترده، مشکلات اقتصادی، تحریم‌ها و شیوع کرونا را ندیدند. با وجود همه این چالش‌ها به هر حال اقداماتی برای توسعه استان هم انجام شد ، اما طوری اظهارنظر می‌شود که انگار نه تنها در استان اقدامی انجام نشد، بلکه پسرفت هم داشتیم.

تزریق ناامیدی و بی‌اعتمادی به جامعه

وی اظهار کرد : به عنوان کسی که حدود ۲۵ سال در حوزه رسانه و روابط عمومی کار می‌کنم ، این جریان‌ها را مبتنی بر بی‌اخلاقی و سیاسی‌کاری می‌دانم و سکوت دستگاه‌های نظارتی با این گروه‌ها و جریان‌های « استوری‌ساز » را نیز عجیب می‌دانم.

مهدوی افزود: برخی از این جریان‌ها در حال تزریق تصویری از استانداری و مجموعه دولت در استان هستند که مردم گمان کنند استانداری خزانه بانک مرکزی است و مدیران استانداری هم در حال پر کردن جیب‌های خودشان هستند. تخلفی رخ داده و دستگاه قضایی هم با رصد دقیق ورود کرد و در حال پیش بردن پرونده است. ضمن این که تخلف در همه دستگاه‌ها وجود دارد. کما این که در قوه قضاییه نیز وجود داشت و آقای رئیسی از زمان حضورشان در این قوه با جدیت به مبارزه با آن پرداخت.

وی خاطرنشان کرد: مجموعه مدیریت در استان بدون توجه به این که دولت تغییر کرده تا زمانی که مسئولیت داشته باشند به فعالیت خودشان ادامه می‌دهند و هیچ تغییری در برنامه‌های عملکردی مدیران استان دیده نمی‌شود ، ولی طبی عی است که این سوءرفتارها انگیزه را از مدیران می‌گیرد و استمرار آن نیز جز ایجاد التهاب در استان و فاصله انداختن بین مردم و مدیران ارکان مختلف حاکمیت هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت.

این مسئول با بیان این که مازندران با چالش‌های متعددی رو به رو است ، اظهار کرد : یکی از عوامل پیشرفت نکردن استان ما همین رفتارهاست. نباید سنگ بنای یک رفتار غیراخلاقی در استان گذاشته شود. امیدوارم که مسئولان دستگاه‌های نظارتی برای جلوگیری از پا گرفتن یک جریان مسموم و مخرب در استان ورود کنند و رسانه‌ها نیز با ورود آگاهانه به این موضوع راه را بر محقق شدن اهداف این رفتارهای غیراخلاقی ببندند تا شاهد جمع شدن بساط این رفتارهای مخرب در جامعه باشیم.



  • دوشنبه, 21 تیر , 1400 ساعت : 11:45:06
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 2951