پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thursday 25 April 2024

تولید یخچال نگهداری واکسن استاندارد محصولی برای دوران پسا کرونا

یک شرکت دانش‌بنیان در استان مازندران موفق به ساخت یخچال نگهداری واکسن کرونا شده که با تولید انبوه رسیدن این محصول ایران نخستین کشور در خاورمیانه است که به این دانش دست پیدا می‌کند.



به گزارش«مازند نگاه»، دست به کار شدن برای خودکفایی در دوران کرونا بیش از هر زمان دیگری در کشور شدت گرفته است و به قول معروف محققان هم غیرتی شدند و این زمینه سعی می‌کنند به جای واردکننده بودن بعضی از اقلام تولیدکننده و یا نهایتا صادرکننده باشیم.

به عنوان نمونه محققان شرکت دانش‌بنیان مازندران موفق به  ساخت دستگاه اکسیژن‌سازی شدند که بنا به اظهارات شعیب نادعلی‌زاده سازنده این دستگاه قابلیت خروجی و مانیتور کردن تعداد دم و بازدم، کنترل ضربان تنفس در دقیقه و کارکردن دستگاه در صورت قطع برق تا سه ساعت و پایین بودن زمان تولید را دارد.بیشتر اینجا بخوانید)

در اقدامی دیگر از سوی محققان یک شرکت دانش‌بنیان در استان مازندران؛ یخچال نگهداری واکسن استاندارد کرونا نیز تولید شده است.

واکسن چیست؟ واکسن یک فرآورده‌ی بیولوژیک است که در برابر یک بیماری میکروبی مشخص، ایمنی فعالِ اکتسابی تولید می‌کند؛ واکسن‌، برخی داروها، پلاکت‌های خون، بافت‌های بیولوژیک، برخی معرف‌های آزمایشگاهی(کیت‌ها)، خون و فرآورده‌های خون، برخی مواد غذایی مانند شیر و نوشیدنی‌ها، سبزی‌ها، میوه‌ها و غیره باید در دمای مناسب نگهداری شوند.

واکسن‌ها نسبت به حرارت و یخ‌زدگی حساس هستند، بنابراین ضروری‌ است در دمای مناسب نگهداری شود؛ به نظامی مرکب از افراد و تجهیزات که اطمینان می‌دهد واکسن مؤثر به مصرف کننده برسد» زنجیره سرما گفته می‌شود.

امروزه در کشور، از یخچال‌های خانگی در خانه‌های بهداشت برای نگهداری واکسن استفاده می‌کنند که این یخچال‌ها هنگام قطع برق به شدت آسیب‌پذیر بوده و دمای داخل آنها به سرعت بالا می‌رود و اثر بخشی واکسن‌ها کاهش می‌یابد.

 تقریبا تمام  تجهیزات نگهداری واکسن برای تولید برودت از برق شهر استفاده می‌کنند و در صورت قطع شدن برق به مدت بیش از یک ساعت دمای داخل تجهیزات (یخچال یا فریزرها) بالا رفته و محصولات داخل آنها دچار آسیب می‌شوند و از بین می‌روند.

 کشورها برای مقابله با این مشکل برای تجهیزات زنجیره سرد از موتور برق ، ژنراتور، UPS باتری بک آپ ، آیس بگ و غیره استفاده می‌کنند که این امر هزینه بسیار گزافی را به سیستم بهداشتی درمانی آن کشور تحمیل می‌کند.

این یخچال می‌تواند در هنگام قطع برق تا ۴۸ ساعت دمای داخل یخچال را در محدوده مجاز نگهداری واکسن، حفظ کند، ایران با تولید این محصول به‌عنوان اولین کشور خاورمیانه و ششمین کشور دارای تکنولوژی ساخت یخچال نگهداری واکسن استاندارد شناخته می‌شود.

یکی شرکت دانش‌بنیان در مازندران موفق به ساخت یخچالی شدند که در دوران پساکرونا می‌تواند واکسن‌های تولید شده را در خود نگه‌دارد؛ پارسا دانش‌فر مدیرعامل این شرکت تولیدی در این زمینه گفت: این یخچال می‌تواند در هنگام قطع برق تا ۴۸ ساعت دمای داخل یخچال را در محدوده مجاز نگهداری واکسن، حفظ کند، ایران با تولید این محصول به‌عنوان اولین کشور خاورمیانه و ششمین کشور دارای تکنولوژی ساخت یخچال نگهداری واکسن استاندارد شناخته می‌شود.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان اظهار کرد: از جمله مزیت‌های این دستگاه  قیمت کمتر از یک چهارم نمونه خارجی، دو شبانه‌روز نگهداری برودت پس از قطع برق،  طراحی شده برای اقلیم کشورهای خاورمیانه، بدون نیاز به نگهداری خاص، مصرف انرژی بسیار پایین، آسیب‌ناپذیر بودن نسبت به نوسانات برق، کاملا قابل استفاد برای خانه‌های بهداشت،  نیاز نداشتن به دانش فنی خاص برای کاربری،  دارای سیستم پایش دما و هشدار از راه دور است.

دانش‌فر خاطر نشان کرد: این شرکت توان تولید ۱۰ هزار دستگاه را در طی یکسال آینده را دارد.

وی در پایان با تشکر از زحمات تیم تحقیق و توسعه شرکت دانش بنیان ابتکار تجهیز طب یکتا، از پدر خود که رئیس واحد مهندسی انتقال خون مازندران بوده و بازنشسته سازمان انتقال خون است به عنوان مدیر پروژه، قدردانی کرد.

انتهای پیام

منبع:فارس



  • سه شنبه, 9 اردیبهشت , 1399 ساعت : 12:03:51
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 2847