انعکاس اعتراض های کارگران در کامنت های آنها
کارگران در کامنتهای خود بر خبر مذکور در سایتها و خبرگزاریهای مختلف نوشتند: چرا دولت در مورد حقوق کارمندان خود با دست و دلبازی عمل میکند ولی در مورد کارگران از حق رای خود در شواری عالی کار در جهت جانبداری از کارفرمایان استفاد کرده و به تبعیض بین حقوق کارگران بخش خصوصی و کارمندان دولت دامن زده است؟
کارگران در کامنتهای پرشمار خود با مضامین مختلف این مفهوم را تکرار کردند که دولت در شواری عالی کار، سهجانبهگرایی مورد تاکید قانون را زیرپا گذاشته و بدون توجه به ماده ۴۱ قانون کار و درخواست های مصرانه نمایندگان کارگری مبنی بر افزایش حقوق حداقل حقوق کارگران متناسب با تورم اعلامی از سوی مراجع رسمی کشور، به طرف کارفرمایان متمایل شده است. پرسش اینجاست که حداقل حقوق کارکنان دولت در سال ۹۹ چقدر مصوب شده که صدای اعتراض کارگران را بلند کرده است؟
حداقل درآمد ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومانی کارکنان دولت
بر اساس تصمیم هیات وزیران در ۲۰ فروردین حقوق شاغلان دستگاههای اجرایی در سال ۱۳۹۹، ۱۵ درصد نسبت به سال ۱۳۹۸ افزایش یافته و حکم حقوقی آنان از ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان کمتر نخواهد بود. همچنین، حداقل حقوق و مزایای مستمر شاغلان دستگاههای اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری به استثنای مشمولان قانون نظام هماهنگی پرداخت کارکنان دولت در سال ۱۳۹۹ به میزان ۱۷ میلیون و ۹۷۴ هزار و ۵۰۰ ریال و حداکثر حقوق و مزایای مستمر این قبیل کارکنان به میزان هفت برابر حداقل حقوق مذکور در این بند تعیین شده است. آنچه در مصوبه دولت آمده با مصوبه کمیسیون تلفیق مجلس اندکی متفاوت است و شاید بهتر باشد برای درک بهتر از افزایش حقوق کارمندان در سال ۹۹ به مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه ۹۹ نگاهی داشته باشیم.
سخنگوی کمیسیون تلفیق مجلس در این باره میگوید: طبق مصوبه کمیسیون تلفیق، مقرر شده که حقوق کارمندان دولت در سال ۹۹ نسبت به سالجاری ۵۰ درصد افزایش یابد، دولت نیز در جلسات کمیسیون تلفیق با آن مخالفت نکرده است. قوامی در تشریح جزئیات مصوبه کمیسیون تلفیق برای افزایش حقوق کارمندان دولت می افزاید: طبق این مصوبه، حداقل حقوق کارکنان دولت در سال آینده ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان خواهد بود و علاوه بر ۵۰ درصد، مقرر شده است که ۱۵ درصد نیز برای آن دسته که بین ۲ میلیون و ۳۵۰ هزار تومان تا ۶ میلیون تومان حقوق دریافتی دارند، افزایش یابد که تعیین سازوکار آن به عهده دولت است. در واقع بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق، دست دولت باز است که تا مرز ۶۵ درصد به حقوق کارمندان خود اضافه کند.
علی اصلانی عضو کانون عالی شوراهای اسلامی کار در گفتگو با نود اقتصادی مصوبه دولت درباره حقوق کارکنان خود را این گونه مورد نقد قرار داده است: اگر دولت میگوید که توان پرداخت به کارگران را ندارد پس چگونه برای دو و نیم میلیون نفر از کامندان دولت تا مرز ۶۵ درصد افزایش حقوق در نظر گرفته است؟ به گفته وی در سال جاری هیچ کارمند دولتی زیر ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان درآمد نخواهد داشت.
اگر گفته های این فعال کارگری را ملاک قرار دهیم تفاوت بین حداقل حقوق کارگران و کارمندان بیش از ۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان است که رقم قابل توجهی به شمار می رود. البته کارفرمایان میگویند پرداختی نهایی به کارگران بیش از یک میلون و ۸۳۵ هزار تومان تعیین شده به عنوان حداقل دستمزد است و با محاسبه آیتمهای دیگر از جمله حق اولاد و مسکن و سنوات و بن خواربار و … دریافتی کارگران حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود. اما این مدعا توسط کارگران رد میشود و کارگران فراوانی میگویند: بن خواربار، حق مسکن و اولاد و … در قاموس کارفرمای آنها تعریف نشده است! و در طول دوران کار خود چیزی جز همان حداقل دستمزد را دریافت نکردهاند.
جدل کامنتی بین کارگران و کارمندان بر سر حقوق
نکته قابل تامل دیگر این که برخی کارمندان دولت با درج کامنتهایی در جواب کامنتهای اعتراضی کارگران، بالاتر بودن حداقل حقوق کارکنان دولت را به تحصیلات بالاتر و تخصص کارمندان مرتبط دانستند. در مقابل کارگران در جوابهای خود با اشاره به پائین بودن بهرهوری در بخش دولتی نسبت به بخشخصوصی، ترکیب تحصیلات کارگران امروز را بسیار متفاوت از کارگران نسلهای پیشین دانسته و اظهار می کنند بخش قابل توجهی از افرادی که امروز بر اساس قانون کار، در شمول کارگران قرار گرفتهاند، تحصیلات عالی دارند و تخصص و بهرهوری آنها نسبت به کارکنان بخش دولتی بسیار بالاتر است. برخی کارگران در کامنتهای خود خواستار تخصیص عادلانهتر منابع کشور بین کارکنان دولت و کارگران شدهاند؛ خواستهای که به نظر نمیرسد از سوی دولت مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام
منبع:کاما پرس