شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Saturday 18 May 2024

تراژدی تلخ مرگ نیلوفرها و تالاب‌هایی که دیگر تالاب نیستند

نیلوفرهای تالاب‌های مازندران درحالی زیر چنگال بلدوزرها جان می‌دهند کسی صدای آن را نمی‌شنوند و برخی این اقدام را اقدام درستی می‌پندارند درصورتی‌که نمی‌دانند چه بلایی بر سر محیط زیست می‌آورد.



به گزارش مازند نگاه، زیبایی و نقش مهم تالاب نیلوفر بر محیط زیست بر کسی پوشیده نیست ولی در عمل به بهانه لایروبی و تأمین آب در فصل گرم سال تالاب‌های نیلوفر زیر و رو می‌شوند و نیلوفرها جان می‌دهند؛ نیلوفرهایی که شاید ده‌ها سال طول بکشد البته درصورت شرایط مساعد دوباره رشد کنند.

نیلوفرهای تالاب‌های مازندران درحالی زیر چنگال بلدوزرها جان می‌دهند کسی صدای آن را نمی‌شنوند و برخی این اقدام را اقدام درستی می‌پندارند درصورتی‌که نمی‌دانند چه بلایی بر سر محیط زیست می‌آورد.

بارش‌های پاییزی در اوج نابودی نیلوفرها به دادشان رسید و تقریبا کار بلدوزرها متوقف کرد ولی همچنان اقدامات‌شان البته با شتابی کم درحال انجام است.

یکی از تالاب‌هایی که امسال شاهد نابودی نیلوفرهای آن بودیم تالاب نیلوفر ولوکلای بابل بود که درحال حاضر حدود هشت هکتار از نیلوفرهای این تالاب ۲۲ هکتاری از بین رفت.

درحال حاضر نیز با توجه به بارش‌های پاییزی بلدوزرها در حال از بین بردن نیلوفرهای اطراف تالاب هستند اما تراژدی تلخ دیگری که برای این تالاب رقم خورده این است که قرار است بلدوزرها درحال گودبرداری و افزودن بر عرض جاده اطراف این تالاب است که این مکان را به مکان گردشگری تبدیل کنند، ولی سؤال اینجاست آیا از قبل هم مگر این مکان تفریحی نبود.

متأسفانه ماهیت آب‌بندان درحال از بین رفتن است برخی هدف از این کار را رفع مشکل آب منطقه و برخی نیز اجرای مکان گردشگری عنوان کردند ولی در هر حال هشت هکتار از نیلوفرها جان دادند و اگر بخواهد دوباره رویش کند شاید ۱۰ سال زمان ببرد که تا ۱۰ سال دیگر شاید مکانی نباشد که بخواهد نیلوفری در این مکان رویش پیدا کند.

دهیار روستای ولوکلای بابل در گفت‌وگو با فارس، این تالاب بین دو روستای ولوکلا و کشتله واقع شده که درحال حاضر قرار است به مکان گردشگری تبدیل شود و درصورت تحقق باید هر دو روستا از این ظرفیت برخوردار شوند.

محمد علیزاده افزود: بیش از ۸ هکتار از نیلوفرها تالاب از بین رفته و با انجام این اقدام درحقیقت ماهیت تالاب از بین رفته است.

عضو هیأت علمی دانشگاه مازندران در این‌باره در گفت‌وگو با فارس، اظهار کرد: با توجه به تغییرات اقلیمی و آسیب‌های ناشی از آن، اهمیت تالاب  و اکوسیستم های آبی در کشوری همچون ایران که در کمربند خشکی دنیا واقع شده است، برهیچ کسی پوشیده نیست.

علیرضا نقی‌نژاد افزود: تراژدی تلخی است برای کشوری که در برخی مناطق کمتر از ۵۰ میلی‌متر بارندگی سالانه دارد دست به نابودی تالاب بزند و اکوسیستم‌های آبی و زیست‌مندان مهم و ارزشمند آن را به راحتی از بین ببرد.

وی با اشاره به اینکه باید از نابودی تالاب‌ها بترسیم، اضافه کرد: موضوع مهم اینکه قبلا تالاب‌های مازندران محل رویش نیلوفرهای زردرنگ بوده که رو به انقراض رفته و خبری از این گونه ارزشمند نیست.

استاد اکولوژی گیاهی دانشگاه مازندران با اعلام اینکه درحال حاضر شاهد از بین رفتن گونه‌های نیلوفرهای آبی با نام علمی Nymphaea alba و لاله مرداب با نام علمی Nelumbium caspicum هستیم، تصریح کرد: موضوع نگران‌کننده اینکه شاهد هجوم هولناک به تالاب‌ها برای جمع‌آوری گل و میوه گیاه لاله مرداب هستیم که یکی از زیباترین نماد حاشیه جنوب دریای خزر است که در سالی‌های اخیر زیستگاه آن به شدت دچار تغییر و دگرگونی شده است.

نقی‌نژاد با بیان اینکه استفاده بی رویه انسان از محیط های تالابی و کم شدن نزولات جوی موجب می شود از همه مواهب تالاب‌ها برخوردار نشویم، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین کاربردهای تالاب جلوگیری و کاهش سیلاب در پهنه‌های دشتی شمال ایران و نقش مهم آن در تصفیه هوا و مهم‌تر از همه ذخیره گاهی ارزشمند برای تنوع زیستی قابل ملاحظه به شمار می‌روند.

وی خاطرنشان کرد: باید در حفاظت از تالاب‌ها کوشا باشیم بسیاری از گیاهان تالابی دیرزیست هستند که درصورت از بین رفتن آن آسیب جدی به اکوسیستم‌های تالابی وارد می‌شود و این موضوع هشداری جدی برای ما محسوب می‌شود؛ ما مسؤول استفاده پایدار از منابع ارزشمند طبیعی و خدادادی و انتقال آنها به نسل فردا و فرزندان‌مان هستیم.

 نیلوفرها باوجود زیبایی و تاثیرات مطلوبی که برای محیط زیست ما دارند درحال نابودی هستند که این موضوع تراژدی تلخی را برای ما و نسل‌های آینده رقم خواهد زد.



  • سه شنبه, 15 آبان , 1397 ساعت : 11:30:24
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 634