دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Monday 29 April 2024
اسدالله عباسی:

تاخیر در اعلام خبر علت سقوط هواپیمای اوکراینی، پنهانکاری نبود

 سخنگوی هیات رییسه مجلس شورای اسلامی گفت: تاخیر در اعلام خبر علت سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل پنهانکاری نبود، پس از این حادثه، ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه تیمی را تشکیل داد تا همه جوانب سقوط هواپیمای اوکراینی را بررسی کنند، زیرا در صورت بررسی جعبه سیاه، روشن شدن موضوع مدتها زمان می برد.



تاخیر در اعلام خبر علت سقوط هواپیمای اوکراینی، پنهانکاری نبود

 

 

به گزارش «مازند نگاه» اسدالله عباسی با اشاره به جلسه غیرعلنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران گفت: پس از ترور حاج قاسم سلیمانی در یک شرایط جنگ ناشناخته ای قرار گرفتیم و آمریکا نیز تهدید کرده بود که اگر ایران عکس العملی نشان دهد، ۵۲ نقطه کشور را هدف قرار می دهد؛ هدف ما فقط انتقام نبود، بلکه باید عوامل بازدارندگی را در نظر می‌گرفتیم؛ با اتخاذ تاکتیک مناسب و تکنولوژی‌هایی که در اختیار داشتیم، یک استراتژی تعریف شد و بر مبنای آن پایگاه عین الاسد را  هدف قرار دادیم.

وی ادامه داد: البته فقط تجهیزات نظامی آمریکا را هدف قرار گرفت که در نتیجه این حمله بسیاری از بالگردهای پیشرفته، پهپادها و مرکز فرماندهی آمریکایی‌ها هدف اصابت موشک‌های ایران قرار گرفت که این هدف‌گیری دقیق و نقطه‌زن بود و موجب شد که همه پرنده‌های آمریکایی به آشیانه خود بازگردند.

عباسی با اشاره به سقوط هواپیمای اوکراینی در تهران افزود:  پس از حمله ایران به پایگاه آمریکا در عراق، حادثه‌ای رخ داد و آن مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی بود؛ پس  از هدفگیری پایگاه عین الاسد همه نیروهای نظامی کشور در حالت آماده باش کامل بودند.

وی ادامه داد:  به صورت همزمان هواپیمای اوکراینی نیز از مقابل سامانه حرکت کرده و مامور پدافند با توجه به اینکه از پیش اعلام شده بود که احتمالا موشک‌های کروز نقاطی از ایران را هدف گیری می‌کنند، به اشتباه هواپیمای مسافری اوکراینی- با تصور اینکه موشک کروز است- مورد اصابت قرار داده است.

سخنگوی هیات رییسه با اشاره به تعلل در انتشار خبر خطای انسانی در علت سقوط هواپیما گفت: تاخیر در اعلام خبر علت سقوط هواپیمای اوکراینی به دلیل پنهانکاری نبود، پس از این حادثه، ستاد کل نیروهای مسلح و سپاه تیمی را تشکیل داد تا همه جوانب سقوط هواپیمای اوکراینی را بررسی کنند، زیرا در صورت بررسی جعبه سیاه، روشن شدن موضوع مدتها زمان می برد و به همین دلیل متخصصان ستاد کل و سپاه با سرعت این مسئله را بررسی کردند که در نهایت مشخص شد علت مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی خطای انسانی بوده و به همین جهت عذرخواهی کردند.

عباسی با بیان اینکه مجلس در راستای وظایف خود بحث تقویت دفاعی کشور و تلاش برای عدم تکرار چنین حوادثی را در دستور قرار می دهد، افزود:  مجلس بر مبنای اصل سوم قانون اساسی در زمینه اقتدار کشور تلاش می کندو در همین راستا مقصران حادثه سقوط هواپیمای اوکراینی و علت آن را بررسی می کنیم.

وی ضمن ابراز همدردی با خانواده قربانیان این حادثه ادامه داد: قوه قضاییه و دستگاه های مسئول نیز باید وضعیت مقصرین مورد اصابت قرار دادن هواپیمای اوکراینی را بررسی کنند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه «چه کسی شلیک موشک‌های کروز را اطلاع داده بود» اظهار کرد: پیش از مورد اصابت قرار گرفتن هواپیمای اوکراینی، اعلام شده بود که تمام پایگاه‌های آمریکا موشک‌های کروز خود را در حالت آماده باش قرار داده‌اند و نیروی پدافند نیز بر مبنای همین خبر، تصور کرده بود که هواپیمای اوکراینی موشک کروز است و به همین دلیل نیز آن را هدف قرار داده بود.

منبع:ایرنا


  • یکشنبه, 22 دی , 1398 ساعت : 13:12:30
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 1800