یکشنبه ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Sunday 12 May 2024
در مدت زمان ۵ روز ثبت شد

ارسال ۵۶۱ پیامک و ۴۰۰ پیام در شبکه‌های اجتماعی به دادستان مازندران/کاش همه مسؤولان شماره‌ مردمی داشتند

۱۷ دی‌ماه بود که دادستان مرکز مازندران به دفتر خبرگزاری فارس مازندران آمد، اعلام مجدد شماره پیامک اعلام تخلفات و انتشار آن در کانال‌ها، سایت‌های خبری و شبکه‌های اجتماعی، به ارسال ۵۶۱ پیامک و ۴۰۰ پیام در شبکه‌های مجازی تا ظهر شنبه انجامید و دادستانی که با روحیه جهادی پاسخ‌گوی همه آنهاست.



به گزارش مازند نگاه،بازدید دادستان شهرستان ساری از دفتر خبرگزاری فارس مازندران و دیدار با مدیر و تعدادی از خبرنگاران این رسانه که در ۱۷ دی‌ماه صورت گرفت؛ یک نتیجه خیلی مهم داشت و این بود که شماره تلفن ۰۹۱۱۲۲۹۳۲۴۰ که دادستان مرکز استان آن را در تابستان ۹۷ در اختیار مردم قرار داده بود تا مشکلات و تخلفات را از طریق پیامک به وی اعلام کنند؛ بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاد و رسانه‌ها و کانال‌های خبری مازندران نیز در بازنشر این خبر و اعلام شماره تلفن همراهی خوبی داشتند.

سیدیونس حسینی‌عالمی به‌صراحت می‌گوید: «بنده شخصاً موارد اعلام‌شده را پیگیری می‌کنم و پاسخ پیام‌ها را می‌دهم»، وی پیش‌تر با اقداماتی چون شرکت در راهپیمایی اربعین و یا درو در فصل برداشت شالی و همراه شدن با مردم، روحیه جهادی خود را به اثبات رسانده بود، اعلام شماره تلفن برای ارسال پیام نیز در ادامه همان روحیه مردم‌داری و جهادی ایشان است.

او در شرایطی که به‌خوبی می‌داند مردم با مشکلات زیادی در حوزه قضایی مواجه هستند، برخی‌ها از بی‌توجهی به تخلفات در رنجند و فریادرسی ندارند، برخی نیز با قانون آشنا نیستند و در پیچ‌وخم‌های اداری ممکن است با موانعی برخورد کنند، از این‌رو اعلام شماره تلفن برای ارسال پیامک را با علم به این موضوعات اعلام کرده است.

پس از انتشار شماره تلفن برای رسیدگی به تخلفات، تنها در یک‌روز ۳۰۰ پیامک ارسال شد، این در حالی‌است که از تابستان ۹۷ تا پیش از حضور دادستان به دفتر خبرگزاری فارس و اعلام مجدد شماره پیامک، ۵۰۰ مورد ارسال پیام صورت گرفته بود.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران به فارس می‌گوید: پیام‌های مردم برایم جالب بود، تا پاسی از شب پاسخ‌گوی پیام‌ها هستم، بخشی از پیام‌ها جدای از درخواست تنها قدردانی بوده است، ۵۰ مورد از ۳۰۰ پیام دریافتی تخلفات عمومی بود و سعی کردم با پیگیری دادستان‌های شهرستان‌های مربوطه موارد را پیگیری و به نتیجه برسانیم.

* دادستان کیست و چه کسانی در دادسرا فعالیت دارند؟

از آنجا که یکی از مشکلات شهروندان در عدم دریافت نتیجه صحیح از بیان مشکلات و پیگیری آنها را باید در آشنایی اندک و حتی نداشتن آگاهی نسبت به قانون دانست، لذا بد نیست مختصر اطلاعاتی درباره دادسرا و دادستان عنوان شود.

دادستان نماینده حکومت و جامعه و مدعی‌العموم است، او رئیس نهاد دادسرا است، در نهاد دادسرا علاوه بر دادستان، معاون دادستان، دادیار و بازپرس فعالیت دارند، براساس قانون تشکیلات دادگاه‌های عمومی و انقلاب در تبصره ۵ ماده ۳ اصلاحی مصوب ۲۸ آبان‌ماه ۸۱، «معاون دادستان با ارجاع دادستان یا در غیاب او معاون دادسرا یا دادیار عهده‌دار انجام تمام یا برخی از وظایف یا اختیارات دادستان خواهد بود».

دادستان ممکن است برخی از وظایف خود مانند ارجاع، امور سرپرستی، زندان‌ها یا اجرای احکام را به معاون خود یا یکی از دادیاران تفویض کند».

دادیار نیز معاون دادستان محسوب می‌شود و بخشی از وظایف دادستان در کشف و تعقیب جرم، اظهار نظر، ارجاع یا سرپرستی یا اجرای احکام از سوی دادستان به او ارجاع و محول می‌شود و مکلف به اجرای تصمیمات دادستان است.

بنابراین اگر فردی در دادسرا به دادیار یا معاون دادستان ارجاع داده شد نباید از این شرایط ناامید یا گلایه‌مند شده و فکر کند تلاش او بی‌فایده است بلکه باید بداند این افراد، در همان راستا فعالیت دارند و باید جزئیات کار را در اختیار دادستان قرار دهند و در واقع از آنجا که وظایف دادستان در دو حوزه قضایی و اداری تعریف شده است؛ در وظایف قضایی، دادستان بر امور ضابطان و حسن انجام وظیفه آنها ریاست و نظارت دارد و ضابطان، تحت تعلیم دادستان انجام وظیفه می‌کنند.

* مهم‌ترین وظایف و اختیارات دادستان کدامند؟

نخست باید بدانیم که دادستان رئیس نهاد دادسراست و جز محاکمه و صدور حکم، سایر امور در مراحل رسیدگی پرونده کیفری زیر نظر یا توسط دادستان انجام می‌شود.

کشف جرائم، تعقیب متهم، اقامه دعوی از خصوص جرائمی که جنبه الهی یا عمومی دارند و حفظ حقوق عمومی و حدود اسلامی، اجرای احکام(کیفری)، ریاست ضابطان دادگستری، وظائف خاص در امور محجورین که در قوانین حسبی و … آمده است، قبول شکایات، انجام وظائف بازپرس در صورت لزوم و نظارت بر تحقیقات و تصمیمات قضایی معاونان، دادیاران و بازپرسان دادسرا طبق قانون، از وظایف دادستان است.

همچنین اظهار نظر و تصویب یا رد بازداشت موقت بازپرس و تقسیم کار با توجه به درجه اهمیت جرایم و تجربه قضات دادسرا، صدور کیفرخواست، انجام تحقیقات مقدماتی در جرایمی که در صلاحیت دادگاه کیفری استان نیست، تجدیدنظرخواهی از آرای محاکم جزایی، اجرای احکام جزایی و تعیین تکلیف اموال ناشی از جرم نیز از دیگر وظایف و اختیارات دادستان است.

* آیا دادستان مرکز استان بر دادستانی‌های شهرستان‌ها نظارت دارد؟

به گزارش فارس، با دانستن مطالب مقدماتی که در بالا به آنها اشاره شد متوجه می‌شویم که دادستان تا چه اندازه وظایف و اختیارات دارد و به‌معنای واقعی مدعی‌العموم است.

اما شاید این سؤال پیش بیاید که چرا دادستان عمومی و انقلاب شهرستان ساری یا مرکز مازندران، شماره همراه خود را برای رسیدگی به تخلفات اعلام کرده است و مگر هر شهرستانی دادستان و دادسرای مستقل ندارد؟ و اگر قرار است دادستان مرکز استان به شکایات و تخلفات استان پاسخ بدهد پس نقش دادسراهای شهرستانی چه می‌شود؟

آن‌چه که به‌عنوان وظایف دادستان به آنها اشاره شد برای تمامی دادسراها و دادستان‌ها یکسان است اما دادستان مرکز استان علاوه بر این موارد، براساس قانون وظایف دیگری نیز دارد که حسب دستورالعمل نظارت دادستان عمومی و انقلاب شهرستان مرکز استان (موضوع ماده ۲۷ قانون آئین دادرسی کیفری) به آن اشاره شده است.

بر همین اساس، در اجرای صحیح مواد ۲۸۸ و ۲۸۹ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب ۱۳۹۲ و به‌منظور هماهنگی و اتخاذ رویه واحد در امر نظارت دادستان‌های مرکز استان بر دادسراهای شهرستان، موضوع ماده ۲۷ قانون مذکور که مقرر می‎دارد: «دادستان شهرستان مرکز استان بر اقدامات دادستان‌ها، مقامات قضایی دادسرای شهرستان‌های آن استان و افرادی که وظایف دادستان را در دادگاه بخش برعهده دارند، ازحیث این وظایف و نیز حسن اجرای آرای کیفری نظارت می‌کند و تعلیمات لازم را ارائه می‌نماید».

دستورالعمل مربوطه شامل ۱۶ بند است که به‌عنوان نمونه به چند بند آن اشاره می‌شود: «دادستان شهرستان مرکز استان مکلف است در مقام اعمال نظارت و بازرسی، علاوه بر مقررات قانون آئین دادرسی کیفری، دستورالعمل‌های مصوب رئیس محترم قوه قضائیه به ویژه دستورالعمل‌های مربوط به ساماندهی و کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی واحدهای اجرای احکام کیفری را مد نظر قرار دهد».

«دادستان شهرستان مرکز استان در مقام اعمال نظارت، اگر اشکالاتی را در امور دادسراها مشاهده نماید مکلف است ضمن تذکر به دادستان‌های مربوط برای رفع کاستی‌ها، چنانچه نیاز به اتخاذ تصمیم از طریق دادگستری استان یا دادستانی کل کشور باشد، مراتب را به رئیس کل دادگستری استان اعلام و موضوع را از طریق دادستانی کل نیز پیگیری نماید».

«اعمال نظارت دادستان مرکز استان در شهرستان‌ها باید به نحوی باشد که موجب اخلال در امور روزمره دادسرای شهرستان مربوط نگردد» .

چنانچه دادستان مرکز استان در مقام نظارت، مواجه با آرای خلاف شرع بین و یا قانون در محدوده مواد ۲۹۳ و ۴۷۷ قانون آئین دادرسی کیفری گردد، ضمن تهیه گزارش کامل و اظهار نظر مستدل و مستند مراتب را به دادستانی کل اعلام می‌نماید».

* سرنوشت پیامک‌های ارسالی به دادستان ساری چه می‌شود؟

پیش از پاسخ به این سؤال بد نیست بدانیم که دادستان مرکز مازندران همان‌گونه که دادستان کل از دادستان‌ها خواست است برای پاسخ‌گویی به مطالبات عمومی مردم به‌نحو شایسته وارد عمل شوند، وی نیز ابتکار به خرج داده و شماره پیامک اعلام کردند.

دادستان عمومی و انقلاب ساری استقبال مردم از شماره پیامکی را استقبال از اعتماد آنها به نظام می‌داند و معتقد است اگر این روند متوقف شود و به مردم پاسخ داده نشود، اعتماد به نظام و مسوولان حکومت خدشه‌دار می‌شود.

وقتی شماره پیامک در فضای مجازی دست‌به دست شد؛ حتی از سرپل‌ذهاب و بوشهر و همدان هم به آقای دادستان برای این اقدام انقلابی و مردمی تبریک گفتند و یا سؤالات و درخواست‌هایی داشتند.

در مازندران نیز مردم از حقوق‌های عقب‌مانده، پروژه‌هایی که با متوقف‌شدن بلای جان مردم شده‌اند، ویلاسازی، تخریب رودخانه تا گرانی قیمت گوشت و مرغ و بازاری که نظارت‌ها کمرنگ است، درخواست‌ها و اعلام تخلف شده است.

سؤال واضح این است که سرنوشت پیامک‌های ارسالی به دادستان چه می‌شود؟ سید یونس حسینی عالمی به خبرنگار فارس گفته است که از ۱۷ دی‌ماه یعنی از روز حضورش در دفتر خبرگزاری فارس مازندران تاکنون ۵۶۱ پیامک به شماره اعلام‌شده ارسال شده است که تا این ساعت یعنی ظهر روز شنبه، ۵۵۰ مورد مطالعه شد و مواردی که نیاز به ارجاع بود ارجاع شده است.

وی ادامه داد: مواردی که نیاز به پیگیری داشتند دستور صادر شد و آن‌دسته از پیام‌هایی که نیاز به راهنمایی بود نیز اقدام مقتضی صورت گرفت، حتی به پیام‌های قدردانی نیز پاسخ دادیم.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران بیان کرد: بیش از ۴۰۰ پیام از شبکه‌های اجتماعی واصل شد که به همان صورت پاسخ دادیم، پاسخ برخی از موارد ارجاع‌شده به مسوولان مربوطه نیز از سوی آنها پاسخ یا دستور پیگیری صادر شد.

وی همچنین از پیام‌هایی گفت که در حوزه صلاحیت دادستان نبوده است اما با همه کمبود وقت به این موارد نیز پاسخ یا راهنمایی مقتضی داده شده است.

* مطالبه‌گر خوبی خواهیم بود اگر با اختیارات دادستان آشنا شویم

به گزارش فارس، دانستن وظایف و اختیارات دادستان کمک می‌کند که مطالبه‌گر خوبی داشته باشیم، همان‌طور که گفته شد غیر از محاکمه و صدور حکم، سایر امور در مراحل رسیدگی به پرونده کیفری زیر نظر یا توسط دادستان انجام می‌شود.

دادستان مدعی‌العموم است، گاهی شکایاتی از طرف شهروندان اعلام می‌شود و دادستان به آن رسیدگی می‌کند اما گاهی حتی اگر شاکی خصوصی هم نباشد، دادستان وارد عمل می‌شود و به آن موضوع از آن حیث که عموم مردم درگیر آن هستند رسیدگی می‌کند.

به‌طور ساده، هر ادعایی که به حقوق عامه مردم بازمی‌گردد مانند جنگل‌خواری، تضییع حقوق شهروندی، اختلال در نظم و امنیت عمومی، تضییع حقوق اقتصادی و معیشت مردم و موارد دیگر از این قبیل، گزینه‌ای برای اعمال موارد قانونی و رسیدگی به آن از سوی دادستان است.

افرادی که به دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران پیامک ارسال کردند و درخواست رسیدگی به تخلفات یا بررسی داشتند، خوب است که مطالب آنها براساس آن‌چه که در وظایف و اختیارات دادستانی آمده است باشد تا زودتر به نتیجه برسند.

عامه مردم در شرایط فعلی با مشکلات اقتصادی فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و به‌اندازه کافی در رنج و سختی هستند، اگر برای سایر امورات نیز به همین میزان با مشکل مواجه شوند دیگر تاب و توانی برای آنها نمی‌ماند، امیدواریم این روحیه پاسخ‌گویی و مردمی‌بودن که در دادستان عمومی و انقلاب مرکز مازندران و افرادی چون ایشان وجود دارد، در سایر مسوولان نظام نیز وجود داشته باشد و به‌معنای واقعی خدمتگزار ولی‌نعمتان خود باشند.

انتهای پیام/

منبع:خبرگزاری



  • یکشنبه, 23 دی , 1397 ساعت : 09:43:32
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 1168