جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ | Friday 19 April 2024

آخرین اطلاعات علمی درباره «آبله میمون»؛ از این ویروس بترسیم یا نترسیم؟

پای ویروس آبله میمون به ایران باز شد و حالا جمع ویروس ها جمع تر شده است؛ اما مهمترین سد دفاعی در برابر این جماعت بی رحم همان رعایت شیوه نامه‌های بهداشت فردی و جمعی است.



به گزارش مازند نگاه،امان از دست این ویروسها! هنوز کرونا نرفته سرو کله آبله میمون نیز پیدا شد! بالاخره به طور رسمی ویروس آبله میمون وارد ایران شد و خبر ابتلای یک بانوی ۳۴ ساله اهوازی به این ویروس اعلام شد.

ویروس آبله میمون ویروسی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۷ در نیجریه پدیدار شد.تصور می‌شود این شیوع بزرگ در اثر طغیان رودخانه پدید آمده باشد؛چرا که با طغیان رودخانه حیوانات وحشی آلوده با انسان ارتباط نزدیک تری داشته باشند.

آبله میمونی یک بیماری نادر است که در اثر عفونت با ویروس آبله میمونی ایجاد می‌شود. ویروس آبله میمونی از خانواده ویروس‌هایی است که شامل ویروس واریولا (عامل آبله)، ویروس واکسینیا (مورد استفاده در واکسن آبله) و ویروس آبله گاوی است.

آبله میمونی اولین بار در سال ۱۹۵۸، در زمان شیوع بیماری شبیه به آبله در بین میمون‌هایی که برای تحقیق نگهداری می‌شدند، کشف شد، از این رو آبله میمونی نامگذاری شد. اولین مورد انسانی آبله میمونی در سال ۱۹۷۰ در جمهوری دموکراتیک کنگو ثبت شد.

مواردی از آبله میمونی در خارج از آفریقا به دلیل سفرهای بین المللی یا واردات حیوانات، در ایالات متحده، اسرائیل، سنگاپور و بریتانیا رخ داده است.

مخزن طبیعی آبله میمونی ناشناخته باقی مانده است. با این حال، جوندگان آفریقایی و میمون‌ها ممکن است حامل ویروس باشند و افراد را آلوده کنند.

علائم و نشانه‌های آبله میمونی

در انسان علائم آبله میمونی مشابه علائم آبله، اما خفیف‌تر است.آبله میمونی با تب، سردرد، دردهای عضلانی و خستگی شروع می‌شود. تفاوت اصلی بین علائم آبله و آبله میمونی در این است که آبله میمونی باعث تورم گره‌های لنفاوی (لنفادنوپاتی) می‌شود، در حالی که آبله اینطور نیست.

دوره کمون (دوره بین آلودگی به عفونت تا بروز علائم) برای آبله میمونی معمولاً ۷ تا ۱۴ روز است اما ممکن است این دوره بین ۵ تا ۲۱ نیز روز باشد.

بیماری با علائم زیر شروع می‌شود:

تب
سردرد
دردهای عضلانی
کمر درد
تورم گره‌های لنفاوی
لرز
خستگی

در عرض ۱ تا ۳ روز (گاهی اوقات طولانی‌تر) پس از بروز تب، بیمار دچار بثورات پوستی می‌شود که اغلب از صورت شروع شده و سپس به سایر قسمت‌های بدن گسترش می‌یابد.این بیماری معمولاً ۲ تا ۴ هفته طول می‌کشد.

روش‌های انتقال آبله میمونی کدامند؟

انتقال ویروس آبله میمونی زمانی اتفاق می‌افتد که از طریق حیوان، انسان یا مواد آلوده به ویروس، با ویروس تماس پیدا کنیم. ویروس می‌تواند از طریق پوست آسیب‌دیده (حتی اگر آسیب قابل مشاهده نباشد)، دستگاه تنفسی یا مخاط (چشم، بینی یا دهان) وارد بدن شود.همچنین این ویروس می‌تواند از طریق رابطه جنسی انتقال پیدا کند.

انتقال از حیوان به انسان ممکن است از طریق گاز گرفتن یا زخمی کردن، فراوری گوشت، تماس مستقیم با خون و ترشحات بدن حیوان، یا تماس غیرمستقیم با مواد دفعی حیوان رخ دهد.

تصور بر این است که انتقال از انسان به انسان عمدتاً از طریق قطرات تنفسی بزرگ اتفاق می‌افتد. قطرات تنفسی معمولاً نمی‌توانند بیش از چند متر حرکت کنند، بنابراین برای انتقال از طریق تماس چهره به چهره، مدت زمان طولانی لازم است. سایر روش‌های انتقال از انسان به انسان شامل تماس مستقیم با ترشحات یا مواد دفعی و نیز تماس غیرمستقیم مثلا از طریق لباس‌ها یا ملحفه‌های آلوده است.

میزبان اصلی بیماری آبله میمونی هنوز ناشناخته است، اگرچه تصور بر این است که جوندگان آفریقایی ممکن است در انتقال این بیماری نقش داشته باشند.

پیشگیری از آبله میمونی

برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آبله میمونی اقدامات متعددی وجود دارد:

از تماس با حیواناتی که می‌توانند حامل ویروس باشند (از جمله حیواناتی که مشکوک به بیماری هستند یا لاشه حیوانات در مناطقی که آبله میمونی شایع است) خودداری کنیم.

از تماس با موادی که با حیوان بیمار در تماس بوده است خودداری کنیم.

بیماران آلوده را از افرادی که در معرض خطر عفونت هستند، جدا کنیم.

پس از تماس با افراد یا حیوانات آلوده، بهداشت دست را به خوبی رعایت کنیم. به عنوان مثال، شستن دست‌ها با آب و صابون یا استفاده از ضدعفونی کننده‌های دست مبتنی بر الکل ضروری است.
هنگام مراقبت از بیماران از تجهیزات حفاظت فردی (ماسک، دستکش و …) استفاده کنیم.

در سال ۲۰۱۸ در انگلیس گزارش داده شد که این ویروس سه نفر را که به نیجریه سفر کرده بودند به بیماری آبله میمونی مبتلا شدند. بنا به اظهار دانشمندان ومتخصصان ، آبله میمونی، کشندگی بالایی نداشته و قابل درمان است.

بانونی اهوازی اولین مشتری آبله میمون

پدرام پاک آیین ،سخنگوی وزارت بهداشت از شناسایی اولین مورد از ابتلا به ویروس آبله میمون در ایران خبر داد و اظهار داشت: شناسایی این مورد با همکاری بیمار که یک بانوی ۳۴ ساله است و خانواده او از طریق مشاهده ضایعات پوستی بیمار صورت گرفته است؛ بیمار که در اهواز سکونت دارد، بلافاصله قرنطینه شده و با تایید آزمایش های اولیه و نهایی در حال طی کردن دوره بیماری خود در منزل است.

ویروس آبله میمون ویروسی است که نخستین بار در سال ۲۰۱۷ در نیجریه پدیدار شد

وی با بیان اینکه بنا به اظهار دانشمندان ومتخصصان ، آبله میمونی، کشندگی بالایی نداشته و قابل درمان است، افزود: افرادی که در گذشته دور واکسن آبله را تزریق کرده‌اند تا حدود  قابل توجهی نسبت به این بیماری مصونیت خواهند داشت.

تایید اولین مبتلا توسط انستیتو پاستور

رحیم سروری، رئیس انستیتو پاستور ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس گفت: اولین مورد بیماری آبله میمونی در کشور توسط انستیتو پاستور ایران تایید شد.

وی متذکر شد: فرد مبتلا که خانمی ۳۴ ساله ساکن شهر اهواز بوده است، پس از بروز ضایعات پوستی به مرکز درمانی شهرستان محل سکونت خود مراجعه کرده و پس از شک به آبله میمونی توسط کیت‌های غربالگری تولیدی انستیتو پاستور ایران در دانشگاه علوم پزشکی اهواز مورد بررسی قرار گرفته است و نمونه بیمار مشکوک برای تایید نهایی به انستیتو پاستور ایران ارسال شده است.

وی گفت: متخصصین انستیتو پاستور ایران در آزمایشگاه ملی آبله میمونی و تیم پاسخ سریع بیماری های عفونی این انستیتو، با استفاده از روش‌های مختلف از جمله آزمایشات ملکولی (Real time-PCR) مورد تایید سازمان جهانی بهداشت و تعیین توالی ژنوم ویروس، ابتلای این بیمار را به آبله میمونی تایید نهایی کرده اند.

رئیس انستیتو پاستور افزود: لازم به ذکر است که آزمایشات تشخیصی آبله میمونی از خردادماه سال جاری در انستیتو پاستور ایران راه اندازی شده است و با توجه به لزوم آمادگی شبکه آزمایشگاهی کشور جهت تشخیص بهنگام موارد مشکوک احتمالی، انستیتو پاستور ایران کیت غربالگری ارتوپاکس ویروس را طراحی و همراه با آموزش های لازم، به آزمایشگاه های منتخب شبکه آزمایشگاهی در ۱۴ قطب آزمایشگاهی کشور ارسال کرده است.

کیت تشخیص آبله میمون در  دانشگاه‌های علوم پزشکی

سروری ابراز کرد: بر این اساس، دانشگاه‌های علوم پزشکی منتخب در صورت تشخیص موارد مشکوک در آزمایشات غربالگری، نمونه ها را برای بررسی تکمیلی به انستیتو پاستور ایران ارسال می‌کنند.

سروری تصریح کرد: سازمان جهانی بهداشت اخیراً به دلیل شیوع بالاتر از حدانتظار این بیماری در جهان، وضعیت اضطراری بین المللی اعلام کرده است. در چند ماه اخیر، تاکنون بیش از ۳۴ هزار مورد بیماری از ۸۲ کشور دنیا گزارش شده است. در همسایگی ایران نیز کشورهای قطر، امارات، عربستان، ترکیه، و لبنان نیز این بیماری را در ماه های گذشته گزارش کرده اند.

وی گفت: خوشبختانه با وجود افزایش موارد گزارش شده بیماری، تعداد مرگ گزارش شده از این بیماری در دنیا بسیار کم بوده است. بیماری آبله میمونی خود بهبود شونده است و مهمترین روش انتقال بیماری، تماس طولانی مدت از جمله تماس جنسی است. افراد مشکوک به آبله میمونی و دارای سابقه تماس با فرد مشکوک یا قطعی مبتلا به آبله میمونی باید به مراکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.

سازمان جهانی بهداشت اخیراً به دلیل شیوع بالاتر از حدانتظار این بیماری در جهان، وضعیت اضطراری بین المللی اعلام کرده است

آژانس امنیت بهداشتی انگلیس (UKHSA) روز جمعه اعلام کرد نشانه‌های اولیه‌ای از به کفه رسیدن شیوع آبله میمونی در این کشور و کند شدن گسترش آن به چشم می‌خورد.

پژوهش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که ویروس آبله‌میمون، علاوه بر انسان‌ها می‌تواند موش‌ها و خرگوش‌ها را نیز مبتلا کند. در میان انسان‌ها، نخستین مورد ابتلاء به آبله‌میمون در سال ۱۹۷۰ گزارش شد.

 میرا چاند، ، رئیس بخش عفونت‌های بالینی و نوظهور در UKHSA گفت: «بااینکه اغلب داده‌های اخیر نشان دهنده کاهش رشد این شیوع است، نمی‌توانیم از خود راضی باشیم».

مقامات بهداشتی این کشور در بیانیه ای اعلام کردند که تا ۴ اوت ۲۸۵۹ مورد تایید شده و نزدیک به ۹۹ درصد موارد در مردان بوده است.

تجزیه و تحلیل اخیر توسط  آژانس امنیت سلامت انگلیس  نشان داد که آبله میمون عمدتاً در شبکه‌های جنسی به هم پیوسته مردانی که با مردان رابطه جنسی دارند، منتقل می‌شود.

میرا چاند گفت: به افرادی که در معرض خطر بالاتر برای آبله میمون هستند، واکسن آبله پیشنهاد می‌شود.

به هر حال آبله میمون به کشورمان رسیده اما باید دقت کنیم تنها راه مقابله با این بیماری نیز مانند اسلاف آن رعایت شیوه نامه های بهداشت و استفاده از ماسک و شستشوی دستها و بهداشت فردی است تا از این طریق بتوانیم جلوی ابتلا به این ویروس را هم بگیریم.

انتهای پیام/

منبع:فارس



  • چهارشنبه, 26 مرداد , 1401 ساعت : 18:40:02
  • |
  • بدون دیدگاه
  • |
  • کد خبر : 3341